Foto: Roelof Hamoen, Etalle 30-09-2000
Technische gegevens | |
Snelheid: | 80 km/u |
Asindeling: | 2’2’ |
Lengte: | |
Hoogte: | |
Minimum boogstraal: | 75 meter |
Rijvaardig gewicht: | |
Zitplaatsen | |
Staanplaatsen |
Levensloop M1 49108 (BDx) | |
Nummer: | 49108 |
UIC | 50 88 82-18 618-4 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS in 1937 |
In bezit TSP: | |
Huidige toestand: | Niet rijvaardig, niet gerestaureerd, TSP wenst het rijtuig te restaureren |
De rijtuigen werden gebouwd vanaf 1935 tot 1938. De rijtuigen werden gebouwd voor stopdiensten en dat verklaart de grote middenbalkons en de grote passagierskwaliteit. Opmerkelijk is dat er geen eersteklas rijtuigen van dit type werden gebouwd maar enkel tweede en derde klas. Toen de derde klas werd afgeschaft werden alle derde klassenrijtuigen tweedeklas en rijtuigen met gemengde tweede- en derde klassecompartimenten werden rijtuigen met gemengelde eerste- en tweede klassecompartimenten. Tijdens de jaren zestig werden rijtuigen type BD (tweedeklas en bagage) omgebouwd naar stuurstandrijtuigen. Dit bleek een geslaagd experiment. De rijtuigen konden enkel in trek-duw-modus rijden met een diesel. Eind jaren tachtig werden de rijtuigen wegens hun lage comfort buiten dienst gesteld. Een aantal rijtuigen vonden hun weg naar musea. Ze hebben houten banken die maar tot aan de schouders komen, in de lengte geplaatste bagagerekken, een middengang, twee middenbalkons en vouwbalgen. Hun maximale snelheid is 120 kilometer per uur. Het was ook het eerste type rijtuig op het NMBS-net met pneumatisch bediende deuren.
Foto: Johny Brauns, Heppen XX-XX-1983
Foto: TSP
Foto: TSP, Stuurpost van een stuurstandrijtuig M1
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.