03 en 04 juli 2004

Roosendaal Spoort - 150 jaar spoorwegen in Roosendaal

 

In 2004 vierde het Nederlandse Roosendaal de 150- jarige aanwezigheid van de spoorwegen. Gedurende gans het jaar waren er in de grensplaats verschillende festiviteiten georganiseerd. Festiviteiten met een Belgisch randje. De spoorlijn naar Roosendaal werd immers vanuit België door een Belg aangelegd. Het zwaartepunt van de feesten lag op 3 en 4 juli 2004. Voor de monumentale werkplaats van de Spoorstad werd een grote materieelshow georganiseerd. Niet alleen uit Nederland, maar ook vanuit België en Duitsland werd materieel verwacht. Het TSP gaf de festiviteiten een Belgisch tintje door aanwezig te zijn met locomotieven 5941, 5183 en 202.020. De 202 verving de 5404 van de NMBS die op dat moment niet op de materieelshow aanwezig kon zijn. Buiten onze drie locomotieven was er geen ander Belgisch materieel aanwezig.

Ander materieel dat onder meer tentoon werd gesteld: Ex- NS locomotieven 1122, 1501 (KLOK), 1302 (NSM), 2233 (VSM), 2459 (VSM), 1251 (ACTS) maar ook de gloednieuwe 189 047 van Railion. Deze laatste machine was rechtstreeks van de fabriek naar Roosendaal gekomen. Naast locomotieven van verschillende privémaatschappijen was ook het Nederlands Spoorwegmuseum vertegenwoordigd met een Blokkendoostreinstel en Mat ’46 treinstel 273. SSN en VSM zorgden voor de stoomlocomotieven en verzorgde met 2 ex- DB locomotieven uit de Baureihe 23 de tractie voor de pendeltrein tussen het station en de werkplaats. Naast dit materieel waren ook Jan de Rijk, Nedtrain, NS, Shortlines, Stibans, Stichting Mat ’54 Hondekop Vier en Strukton met materieel vertegenwoordigd waardoor de materieelshow afwisselend was. Het weekeinde werd afgesloten nadat er ongeveer 15.000 bezoekers de ingang hadden gepasseerd.

 

01 Arno Verhagen

Foto 1: Arno Verhagen.
Passage van het museumkonvooi te Ekeren. Subtiel hangt er op de 5941 op kop het bordje “Roosendaal”. 2 juli 2004.

 

02 Arno Verhagen

Foto 2: Arno Verhagen.
Onderweg van Schaarbeek naar Roosendaal staan de drie museumlocomotieven even aan de kant te Essen. De 51-er is voorzien van een speciaal koersbord. Achter de locomotieven de monumentale douaneloods. 2 juli 2004.

 

03 Arno Verhagen

Foto 3: Arno Verhagen.
De grens is gepasseerd en de museumlocomotieven rijden tussen Essen en Roosendaal onder de Nederlandse bovenleidingpalen. 2 juli 2004.

 

04 Pascal Martens

Foto 4: Pascal Martens.
Het konvooi op eigen kracht onder de spanningssluis te Roosendaal tijdens de heenrit.

 

05 Arno Verhagen

Foto 5: Arno Verhagen.
Na aankomst te Roosendaal wacht het museummaterieel op het rangeerterrein om richting het tentoonstellingsterrein te rijden. De 5941 samen met mat ‘46 treinstel 273 van het Nederlands Spoorwegmuseum en een Mat ‘64 treinstel van de NS. 2 juli 2004.

 

06 Arno Verhagen

Foto 6: Arno Verhagen.
TSP 5941, Treinstel 273 van het Nederlands Spoorwegmuseum en door vrijwilligers van de NVBS groen geschilderde Mat ‘64 n° 419. Al het materieel wacht op transport richting het tentoonstellingsterrein. 2 juli 2004.

 

07 Arno Verhagen

Foto 7: Arno Verhagen.
5941, 202.020 en 5183 helpen met het rangeren van Hondekop treinstel 766 tijdens het opstellen van het materieel op het tentoonstellingsterrein. 2 juli 2004.

 

08 Arno Verhagen

Foto 8: Arno Verhagen.
Detail van de koppeling tussen de 51-er en de Hondekop. Het tractieterrein voor de werkplaats is niet geëlektrificeerd. Hierdoor diende het elektrische Hondekop treinstel door een diesellocomotief gesleept te worden. Aangezien de TSP locs op hetzelfde spoor stonden werd gekozen om alles tegelijk mee te slepen. 2 juli 2004.

 

09 Arno Verhagen

Foto 9: Arno Verhagen.
Op het tentoonstellingsterrein was veel verschillend museummaterieel tentoongesteld. Voor de monumentale werkplaats van Roosendaal werden klassieke locomotieven geplaatst die Roosendaal in het verleden dagelijks aandeden. Van links naar rechts loc 1122 (KLOK), 1251 (ACTS), 1302 (NSM), 1501 (KLOK), 2233 (VSM) en 2459 (VSM). 2 juli 2004.

 

10 Arno Verhagen

Foto 10: Arno Verhagen.
Idem als foto 9.

 

11 Pascal Martens

Foto 11: Pascal Martens.
Locomotief 5941 werd in Roosendaal tentoon gesteld met het toevallig daar aanwezige Wagon Lits restauratierijtuig 4249 van het Nederlands Spoorwegmuseum.

 

12 Arno Verhagen

Foto 12: Arno Verhagen.
Na de materieelshow was het mogelijk om tijdens het rangeren de TSP locomotieven onder de monumentale seinbrug van Roosendaal te plaatsen. De 5941 en 202.020 poseren kort voor de aanwezige vrijwilligers. 4 juli 2004.

 

13 Arno Verhagen

Foto 13: Arno Verhagen.
Idem als foto 12.

 

14 Pascal Martens

Foto 14: Pascal Martens.
Voor de terugrit zorgde Railion voor de tractie tot Essen. Juist na aankomst in België poseert Railion 6415 met de 5941, 5183 en 202.020.

 

© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ga naar boven