Uittreksel uit:
            - OP DE BAAN 64  p 10 t.e.m. p 15.

Odense - 2004

Toen het TSP de 202.020 kocht, kreeg onze kameraad Pierre Herbiet een- droom (een fantasie?): een samenkomst van NOHAB- en·AFB-"bolle neuzen".

In Denemarken wordt er geregeld een spoorwegfestival - gewoonlijk gewijd aan de stoomtractie - georganiseerd te Randers (Jutland). Bovendien waren er nog meerdere MX'en en MY's in dienst. Pierre kreeg het idee om zijn project voor te leggen aan de organisatoren: een bijeenkomst in Denemarken van alle nog bestaande "bolle neuzen" ...

Zijn enthousiasme overtuigde de organisatoren en de manifestatie werd gepland in mei 1999. De 202.020 reed, in het gezelschap van de 1604 van de CFL, naar het trefpunt waar zij Noorse en Deense nichtjes ontmoette. Het was een grootsucces, en het TSP profiteerde ervan om een internationale reis naar Denemarken te organiseren; een reis die in de herinneringen van de deelnemers gegrift staat (zie OP DE BAAN 39 blz. 40 tot 48) of op deze website.

Maar deze familiebijeenkomst was niet volledig, vermits de afvaardiging uit' Hongarije - de M61 van de MAV - op het appel ontbrak.

In 2004 wensten de Deense spoorwegen de vijftigste verjaardag van hun "bolle neuzen" in de bloemetjes te zetten, én de organisatoren van Randers 1999 bedachten een nieuwe samenkomst, ditmaal te Odense. Deze keer was ook Hongarije akkoord om een M61 op te zenden, Luxemburg was meteen akkoord om opnieuw de 1604 te laten deelriemen en·zodra Pierre van dit project hoorde, besliste hij onmiddellijk om de 202.020 van het TSP naar Denemarken te sturen.

Op donderdag 12 augustus werd onze locomotief, vergezeld van de 1604 en de 1805 van de CFL, via Koblenz/Mosel opgestuurd waar ze de Hongaarse M61 (die van haar nieuwe nummer 2761.017 voorzien was) vervoegde. Locomotief 03 van de NEG (de ex-202 242-4 van de DB) die dit konvooi tot in Denemarken moest slepen kreeg te kampen met defecten zodat de 1805, toegelaten op het Duitse net, de tractie van het konvooi op zich nam. Na een overnachting te Hilden (Düsseldorf) werd er op vrijdag ochtend verder gereden. Vanaf het Deense grensstadje Tender was het de MZ 1401 van de DSB die de tractie verzorgde tot in Odense. Heel dit traject werd bij de EBA aangekaart door Dhr. Barthel van de CFL. Hetzelfde gold voor de terugrit.

Op 14 augustus kon het grote feest, waaraan duizenden liefhebbers zouden deelnemen, beginnen. Er waren in het totaal 12 "bolle neuzen" vertegenwoordigd (1604 CFL, M61.017 MAV, Di3-616 NSB, MX 1001 + MY 1101+ 1135 DSB, MX 103 OHJ, M38 Lollandsbanen, M11 Nordjyske Jernbaner, TMY 106 + MY 1126 Densk Jembane Klub en natuurlijk onze 202.020. De locomotieven verlieten één voor één de rotonde voor een eerste parade. Vanop de kop van het laatste perron konden de liefhebbers deze machines gadeslaan en fotograferen. Daarna reden de machines terug binnen in de stelplaats, die prompt bestormd werd. Diverse stands en boetiekjes lieten de liefhebbers toe om hun bibliotheken, videotheken en fotoverzamelingen te verrijken.

Elk uur werd er een speciale trein ingelegd, samengesteld uit oude DS8-rijtuigen en omsloten door telkens twee "bolle neuzen", waarmee de liefhebbers van Odense naar het voorstadje Fruens Bøge konden rijden. Om de twee uur werd er op de grote, geëlektrificeerde lijn naar København een andere speciale trein ingelegd, gesleept door een "bolle neus", dewelke naar het station van Nyborg reed. Nyborg ligt aan de kust en aan de inrit van een nieuw kunstwerk van 18 km lang (viaduct en tunnel) dat het eiland Fyn met het eiland Sjælland in het nauw van Storebælt verbindt.. Het oude station waar de treinen per ferry verstuurd werden is volledig verdwenen. De Deense liefhebbers legden zelfs een historische DSB-autobus in om aan de andere liefhebbers hun kunstwerken langs de lijn te laten bewonderen.

In de vroege vooravond waren alle locomotieven terug aanwezig op de rotonde van de stelplaats voor een nieuwe parade, tot groot jolijt van de fotografen.

De dag van 15 augustus startte met een verrassing: het symfonieconcert van de "bolle neus"! Na de opening van de werkplaats en toen de liefhebbers alle sporen hadden ingenomen begaf een dienstmotorwagen, voorzien van een platform, zich naar het midden van de draaischijf. Op het platform bevonden zich een presentator in een wit maatpak en een trompetspeler. Toen deze op zijn instrument begon te spelen, nodigde de presentator afwisselend elke "bolle neus" uit om diens toeter of fluit te laten horen, ofwel om het toerental van de motor te laten klimmen respectievelijk dalen in functie van de melodie van de trompetspeler. Deze symfonie werd afgesloten met een orgelpunt: alle machines lieten hun toeters en fluiten horen, en het toerental van hun motoren werd naar maximum gedreven!

Vervolgens reden er weer speciale treinen naar Fruens Bøge en Nyborg zoals de dag ervoor. In de vroege namiddag was het de 202.020 die de eer had om een rit naar Nyborg uit te voeren. Tegenslag voor de speciale fotografie-eenheid van het TSP ter plaatse: er werden mooie plekjes langs de lijn uitgezocht en de bestuurder (een zekere Pierre Herbiet) werd ervan op de hoogte gebracht dat ze er zouden staan. Maar telkens op het ogenblik dat de trein eraan kwam, glipte er een lastig wolkje voor de zon. De bestuurder had dit snel door en zorgde er­voor dat een 'virtueel probleempje' hem noopte tot veel lagere snelheden dan voor­zien. Toen de zon terug vanachter het wolkje kwam piepen was het probleem echter gauw opgelost en kon de trein zijn rit verder zetten!

Daarna werden nogmaals alle "bolle neuzen" samengebracht op de rotonde van Odense voor een laatste afscheidsparade, waaraan de liefhebbers konden deelnemen tot aan het sluiten der deuren. De terugrit van de twee locomotieven geschiedde in twee etappes: op maandag 16 augustus sleepte de MZ 1401 het konvooi van Odense naar Tender, waar de 1805 de tractie overnam. In het Duitse Niebüll werd het konvooi in de stelplaats van de NEG (ter herinnering, een Duits bedrijf dat door de CFL werd opgekocht) ondergebracht. Daar kreeg de 1805 de eer om een reguliere NEG-trein te slepen tot in Dagebüll Molle, het vertrekpunt van de schepen die de verbinding maken met de Nordfriesche Insein (Noordfriese Eilanden). 's Anderendaags reed het konvooi verder naar Luxemburg waarbij afscheid (?) werd genomen van de Hongaarse M61 te Koblenz.

 

K5417

 

K5418

 

K5424

 

K5433

 

K5510

 

K5515

 

K5516

 

K5518

 

K5524

 

K5529

 

K5625

 

K5725

 

K5807

 

K5809

 

K5810A

 

K5811

 

K5817

 

K5825

 

K5910

 

K5911

 

K5920

 

K5921

 

K5922

 

K5923

 

K5933

 

K6006

 

K6007

 

K6012

 

K6013

 

K6018

 

K6028

 

K6032 

K6033

 

K6100

 

K6115

 

K6130

 

K6132

 

K6201

 

K6204

 

K6206

 

K6208

 

K6214

 

K6224

 

K6231

 

K6236

 

K6303

 

© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Augustus 2019
M D W D V Z Z
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Agenda

vrijdag 23 augustus 2019
12:00 - 18:00
Jour de circulation Autorail / Rijdag Motorwagen - 12:00-18:00
zaterdag 24 augustus 2019
12:00 - 18:00
Jour de circulation Autorail / Rijdag Motorwagen - 14:00-18:00
zondag 25 augustus 2019
10:00 - 18:00
Jour de circulation Autorail / Rijdag Motorwagen - 10:00-18:00
vrijdag 30 augustus 2019
12:00 - 18:00
Jour de circulation Autorail / Rijdag Motorwagen - 12:00-18:00
zaterdag 31 augustus 2019
12:00 - 18:00
Jour de circulation Autorail / Rijdag Motorwagen - 14:00-18:00
zondag 01 september 2019
12:00 - 18:00
Jour de circulation Autorail / Rijdag Motorwagen - 12:00-18:00
zaterdag 07 september 2019
08:00 - 17:00
Journées du Patrimoine - Le Chemin de Fer du Bocq
zondag 08 september 2019
08:00 - 17:00
Journées du Patrimoine - Le Chemin de Fer du Bocq
zaterdag 14 september 2019
09:00 - 15:00
Grote ruilbeurs
zondag 15 september 2019
12:00 - 18:00
Jour de circulation Autorail / Rijdag Motorwagen - 12:00-18:00
Ga naar boven