5183 2009.04.11 Purnode Yves STEENEBRUGGEN (1)

Foto: Yves Steenebruggen, Purnode 11-04-2009

 

Technische gegevens
Nummering reeks: 200.001 - 200.053 (eerste reeks met koelgroep BEHR)
200.054-200.093 (tweede reeks met koelgroep VOITH) tot 1971,
na 1971
5101-5153
5154-5193
Bouwjaar reeks: 1961 - 1963
Snelheid: 120 km/u
Asindeling: Co Co
Bouwer: Cockerill
Motor: Cockerill-Baldwin 608A
Cilinders: 8 in lijn
Vermogen: 1435 kW, 1950 Pk
Toerental: 650 t/min
Overbrenging: Elektrisch (ACEC / SEM)
Lengte: 20160 mm
Hoogte: 4252 mm
Minimum boogstraal: 90 meter
Rijvaardig gewicht: 117/113,2 ton
Levensloop 5183
Nummer: 200.083 – 5183
Cockerill 3907
Levering: Geleverd aan de NMBS op 12 juni 1963
Stelplaatsen: 1963: Schaarbeek
1963 - 1989: Hasselt
1989 - 1995: Antwerpen-Dam
1995 - 2001: Hasselt
2001 Antwerpen-Dam/Noord
Buiten dienst: 1 juli 2001
In bezit TSP: Januari 2002
Huidige toestand: Rijvaardig, Gerestaureerd, gehomologeerd door Infrabel

 

Ze werd gerestaureerd gedurende 5 jaar tussen 2004 en 2009. Ze werd in de kleurstelling 1970 gestoken. De stuurposten werden volledig in het origineel gezet, dus met de groene verf. De derde koplampen op de stuurposten werden verwijderd zodat ze aan één kant enkel nog de dubbele lampen heeft en aan de andere kant enkele lampen. Aan deze kant werd er een koplamp van een stoomlocomotief geplaatst zoals dit in het begin was om naar het buitenland te mogen rijden.

Na de zeer bevredigende ervaring met de eerste reeks grootvermogen diesellocomotieven (reeks 201 (59)), besliste de NMBS om zijn dieselpark met een nieuwe reeks van 93 locomotieven - type 200 - uit te breiden.

Met dezelfde technische uitrusting als de reeks 201 (59), maar met enkele verbeteringen aan de dieselmotor, heeft de locomotief een vermogen van 1435 kW. Door hun groot vermogen waren ze in staat om zware reizigers- en goederentreinen te slepen op het ganse net, behalve op de Ardeense lijnen.

De reeks 200 werd uitgerust met drieassige draaistellen (CoCo).

Na de massale elektrificatie van het Belgische net werd de reeks 51 bijna uitsluitend ingezet in het goederenverkeer. Na 40 jaar dienst vertoonden de dieselmotoren slijtage waardoor ze in snel tempo op rust gesteld werden.

 

5183 1977.10.15 Hasselt Yves STEENEBRUGGEN (2)

Foto: Yves Steenebruggen, Hasselt 15-10-1977

 

5183 1978.10.07 Schulen Yves STEENEBRUGGEN

Foto: Yves Steenebruggen, Schulen 07-10-1978

 

5183 1978 of 1979 Daniël Moens Antwerpen Noorderdokken 1978 of 1979

Foto: Daniël Moens, Antwerpen-Noorderdokken 1978 of 1979

 

5183 1981.01.12 Schulen Jean Luc VANDERHAEGEN

Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Schulen 12-01-1981

 

5183 1981.07.07 Diest Jean Luc VANDERHAEGEN

Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Diest 07-07-1981

 

5183 1988.03.22 Wonck Michel HANSSENS

Foto: Michel Hanssens, Wonck 22-03-1988

 

5183 1996 03 11 Johny Brauns Schulen 11.03.1996

Foto: Johny Brauns, Schulen 11-03-1996

 

5183 2000.05.30 Johny Brauns met kopertrein in Leopoldsburg 30.05.2000

Foto: Johny Brauns, Leopoldsburg 30-05-2000

 

5183 2004.05.29 en 5941 Sicco Dierdorp Langerbrugge 29 05 2004

Foto: Sicco Dierdorp, Langerbrugge 29-05-2004

 

5183 2005.07.31 Ciney Michel HANSSENS (2)

Foto: Michel Hanssens, Ciney 31-07-2005

 

5183 2009.04.10 Purnode Yves STEENEBRUGGEN (50)

Foto: Yves Steenebruggen, Purnode 10-04-2009

 

5183 2009.06.28 Holven Philippe DE GIETER (2)

Foto: Philippe De Gieter, Holven 27-06-2009

 

© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ga naar boven