2201 2010.06.26 Saint Ghislain Yves STEENEBRUGGEN (2)

Foto: Yves Steenebruggen, Saint-Ghislain 26-06-2010

 

Technische gegevens
Nummering reeks: 2201-2250
Bouwjaar reeks: 1953
Snelheid: 130 km/u
Rijspanningen: 3 kv DC
Asindeling: BoBo
Bouwer: ACEC-SEM-
Ateliers Métallurgiques de Nivelles
Vermogen: 1740 kW
Lengte: 18000 mm
Hoogte: 3755 mm
Rijvaardig gewicht: 87 ton
Levensloop 2201
Nummer: 122.001:      29-12-1953
2201:           01-01-1971
Levering: Geleverd aan de NMBS op 29/12/1953
Stelplaatsen: Schaarbeek:                         29-12-1953
Brussel-Zuid:                        17-02-1954
Oostende:                            29-06-1954
Kinkempois:                         16-01-1956
Oostende:                            01-07-1957
Kinkempois:                         28-04-1967
Brussel-Zuid:                        31-11-1971
Saint-Ghislain:                     02-05-1985
Monceau/Charleroi-Sud:      31-10-1995
Buiten dienst: 14-12-2003
In bezit TSP: Januari 2009
Huidige toestand: Rijvaardig, niet gerestaureerd

 

De 2201 werd in januari 2009 door TSP overgenomen. Na de 1805 werd de 2201 dus onze tweede elektrische locomotief.

De zeer positieve ervaringen die met de elektrificatie van de lijn Antwerpen - Brussel in 1935, en van de lijn Brussel - Charleroi in 1949 werden opgedaan, overtuigden de NMBS ervan dat de hoofdassen van het net het best met elektrische tractie konden uitgebaat worden. Volgende lijnen zouden het eerst met bovenleiding worden uitgerust:
-   50A Brussel-Zuid - Gent-Sint-Pieters (27 februari 1954) - kust (Oostende op 26 juni 1954, Blankenberge op 17 juli 1954, Knokke op 23 mei 1955);
-   36 Brussel-Noord - Liège-Guillemins (op 17 oktober 1954 ingehuldigd tot Leuven en op 2 oktober 1955 verlengd tot Liège);
-   53 Mechelen - Leuven (1 januari 1956);
-   161-162 Brussel-Noord - Luxembourg (ingehuldigd tot Ottignies op 14 januari 1956, tot Namur op 29 januari 1956 en tot Luxembourg op 29 september 1956). 

Om dit programma mogelijk te maken, plaatste de NMBS begin 1952 een groot order voor elektrisch materieel bij de "Association des Constructeurs Electriciens", een groep bestaande uit ACEC (Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi) en SEM (Société d'Electricité et de Mécaniques):
-   79 tweeledige motorstellen van het type 1954 (228.050 t/m 128) voor de stoptreinen;
-   38 tweeledige motorstellen van het type 1955 (228.502 t/m 539) voor de directe treinen;
-   22 tweeledige motorstellen van het type 1956 (228.129 t/m 150) met een inox kast (de Budd’s);
-   50 locomotieven van het type 122;
-   83 locomotieven van het type 123;

De locomotieven van het type 122, de latere reeks 22, waren gebaseerd op de succesvolle prototypes 120.001 t/m 120.003 (de latere 2001 t/m 2003 en vervolgens 2801 t/m 2803). Ze waren ontworpen om zowel reizigers- als goederentreinen te slepen. Ze werden gebouwd bij de Ateliers Métallurgiques de Nivelles.

De 122.001 werd als eerste op 29 december 1953 in dienst gesteld in de werkplaats elektrische tractie te Schaarbeek.

Gedurende haar eerste jaren veranderde ze enkele malen van standplaats:
-   Brussel-Zuid op 17 februari 1954
-   Oostende op 29 juni 1954
-   Kinkempois op 16 januari 1956
-   Oostende op 1 juli 1957.

Na ruim tien jaar keerde ze op 28 april 1967 terug naar Kinkempois. 

Op 1 januari 1971 werd ze omgenummerd tot 2201.

Vanaf 30 november 1971 vinden we de 2201 weer in Brussel-Zuid waar ze het grootste deel van haar leven zal doorbrengen. Pas op 2 mei 1985 volgde een nieuwe overplaatsing naar Saint-Ghislain, gevolgd door Monceau op 31 oktober 1995. Deze werkplaats gaf na haar sluiting op 5 maart 2000 het onderhoud van de 22’en door aan Charleroi-Sud.

De 2201 werd uiteindelijk op 14 december 2003 buiten dienst gesteld: een halve eeuw na haar levering.

Tijdens haar loopbaan droeg ze de vier livreien van de elektrische tractie:
-   twee tinten groen;
-   de groene livrei (28 april 1967);
-   de gele livrei, waarbij ze ook dubbele koplampen kreeg (3 december 1979);
-   de blauwe livrei, die ze het langst zou dragen (16 november 1988). 

De 2201 bevindt zich nu dus in de collectie van TSP. Voorlopig blijft ze in haar huidige toestand in afwachting van een volledige restauratie binnen enkele jaren.

 

2201 1978.04.17 Bruxelles Midi Jean Luc VANDERHAEGEN

Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Bruxelles Midi 17-04-1978

 

2201 1978.11.03 Machelen Jean Luc VANDERHAEGEN

Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Machelen 03-11-1978

 

2201 1981 5868 Marchienne au Pont Thierri HEYLEN

Foto: Thierri Heylen, Marchienne-au-Pont 1981

 

2201 1982 02 21 Kijkuit Pierre HERBIET

Foto: Pierre Herbiet, Kijkuit 21-02-1982

 

2201 1988 05 13 Edwin Werner met graantrein Lier

Foto: Edwin Werner, Lier 13-05-1988

 

2201 1993.04.28 Neufvilles Serge MARTIN

Foto: Serge Martin, Neufvilles 28-04-1993

 

2201 2003.07.22 Dilbeek Yves STEENEBRUGGEN

Foto: Yves Steenebruggen, Dilbeek 22-07-2003

 

© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ga naar boven