2309 2009.08.18 Schaerbeek Serge MARTIN

Foto: Serge Martin, Schaarbeek 18-08-2009 

 

Technische gegevens
Nummering reeks: 123.001 – 123.083 voor 1971
2301 – 2383 na 1971
Bouwjaar reeks: 1955 - 1957
Snelheid: 130 km/u
Rijspanning: 3 kV DC
Asindeling: Bo’Bo’
Bouwer: BN, ACEC-SEM, Nivelles
Vermogen: 1736 kW
Lengte: 18000 mm
Hoogte: 4400 mm
Minimum boogstraal: 125 meter
Rijvaardig gewicht: 93,3 ton
Levensloop 2309
Nummer: 123.009    10-01-1956
2309         01-01-1971
Levering: Geleverd aan de NMBS op 10-01-1956
Stelplaatsen: 10-01-1956 Brussel-Zuid
06-02-1956 Kinkempois
30-09-1956 Stockem
29-06-1957 Ronet
05-02-1958 Brussel-Zuid
28-09-1958 Ronet
01-03-1969 Stockem
27-09-1970 Ronet
10-01-1983 Brussel-Zuid
01-06-1984 Ronet
01-02-1994 Merelbeke
25-01-1996 Antwerpen-Dam
21-03-2000 Antwerpen-Noord
05-11-2010 Kinkempois
Buiten dienst: 10-09-2012
In bezit TSP: 22-04-2013
Huidige toestand: Rijvaardig, niet gerestaureerd

 

Wanneer is de verzameling van TSP compleet? Ze werd aangevuld door een nieuwe locomotief: de 2309.
Vóór de komst van 96 nieuwe locomotieven van de reeks 18, was de reeks 23 (ex-type 123), met 83 eenheden de grootste reeks van het elektrische park bij de NMBS. Deze reeks machines heeft mee de geschiedenis bepaald van de elektrische tractie. Deze robuuste en zeer betrouwbare “meid voor alle werk” was gedurende een halve eeuw op het ganse net te zien. Sommige exemplaren werden 56 jaar oud, zoals onze 2309!
Ze verschenen op de sporen in 1955, in het bijzonder bij de elektrificatie van de lijn naar Luxemburg.
Ze waren afgeleid van de locomotieven van het type 122 (reeks 22) en ze waren uitgerust met een elektrische recuperatierem, die zijn nut bewees op de lange hellingen van de lijn.

De 2309 werd gebouwd door la Brugeoise & Nivelles te Nivelles en zij werd op 10 januari 1956 opgenomen in de inventaris van de werkplaats van Brussel-Zuid. Nadat ze was ingereden werd zij vanaf 6 februari 1956 toegewezen aan de stelplaats van Kinkempois. Vervolgens zou zij 12 keer van stelplaats veranderen.
Wij weten niet wanneer zij uit revisie kwam met twee paar rood/witte koplampen en bekabeling voor het rijden in treinschakeling (mogelijk in april 1976). Deze werken werden uitgevoerd door de werkplaats van Ronet tijdens een tussentijdse revisie.

Zij kreeg een algehele revisie in de Centrale Werkplaats van Salzinnes op 25 februari 1988, waarbij zij de blauwe livrei aangemeten kreeg.
Zij droeg nooit de gele livrei.

Ze onderging nog twee andere revisies te Salzinnes: een technische revisie (beëindigd op 4 februari 2004) en een comfortrevisie (beëindigd op 16 juni 2009). Hierbij werd ze uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+. Op 5 november 2010 muteerde zij van Antwerpen-Noord naar de werkplaats van Kinkempois en beëindigde haar loopbaan, samen met de 2311, 2315 en de 2334, met het opdrukken van treinen op de hellende vlakken van Liège. Deze vier locomotieven, de laatste van de reeks 23, werden geschrapt op 10 september 2012.

 

2309 1979.04.21 Holleken Jean Luc VANDERHAEGEN

Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Holleken 21-04-1979

 

2309 1981.07.04 Pierre Herbiet Jemelle 04 07 1981

Foto: Pierre Herbiet, Jemelle 04-07-1981

 

2309 1990.07.26 Grupont Michel HANSSENS

Foto: Michel Hanssens, Grupont 26-07-1990

 

2309 2003.11.05 Deurne Jean Luc VANDERHAEGEN

Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Deurne 05-11-2003

 

2309 2009.04.03 Bierghes Jean Luc VANDERHAEGEN

Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Bierghes 03-04-2009

 

© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ga naar boven