Bij de terugkeer medio september 2007 van haar uitstapjes op onder meer L128 en naar de opendeurdagen van St. Ghislain, werd de 64.169 terug veilig in het depot van FSR gestald. 

Vanaf dat ogenblik startte een ploeg “vaporisten” (Henk, Alain, Roland en Kurt) onder de deskundige leiding van Pierre Herbiet voor nog heel wat verfijningswerken aan onze P8.  Een niet-limitatieve lijst : nazicht van de Cramton-buis, hermontage van de gereviseerde moderator, verbetering van de “abschlammers”, nieuwe dichtingen voor de “sturing”, montage van een brandweerslangkoppeling op de tender, aanpassingswerken aan de askast, het ter plaatse gieten in een speciale vuurvaste beton van een nieuw vuurscherm in de vuurkist en nog zo veel meer…

 groep gr

Deze (soms) tijdrovende werken werden in het weekend van 16 & 18 november jl. afgesloten met het verfijnd afregelen van de sturing van de stoomcylinders in samenwerking met onze Duitse vriend Jörg Badman en zijn collega’s Jochen & Andreas van het “Süddeutsches Eisenbahn Museum Heilbronn”.  Op vrijdagavond zorgde een beperkte proefstook voor het degelijk inbakken van het nieuwe betonnen vuurscherm in de vuurkist ; op zaterdagavond sloten wij dit weekend af met een heuse (belastende) proefrit met de 64.169 op de “koer” van FSR.

schiebers gr

En wat zagen wij tijdens de proefritten aan boord van onze 64.169 ?  De oogjes van Pierre fonkelden toen hij na maandenlang wachten opnieuw het klassiek vertrouwde geluid van de correct getimede in- en uitstroomslagen van de cylinders hoorde !  En voorwaar, Pierre wist ons te zeggen dat de 64.169 terug voor de volle 98 % in haar “goeie doen was” !!!  Wat een compliment…

r cyl gr 

Het hoeft dan ook geen betoog dat Roland, Henk en Kurt zodanig èn opnieuw gebeten waren van het stoomvirus, dat zij samen met Pierre sedert de opendeurdag van St. Ghislain noeste plannen gingen smeden om onze ouwe getrouwe 26.101 terug van onder het stof van FGH te halen, opdat deze prachtige stoomlocomotief terug frequent op het Belgische spoorwegennet zal terug te vinden zijn.  Ook Thierry werd mee in het “stoute complot” getrokken.  Er ging geen uur voorbij, of het restauratieproject van de 26.101 kreeg zo langzaam aan zijn ruggegraat.  Dolenthousiast begon onze Pierre aan het “lobby-werk” en medio december 2007 kreeg onze Henk van het TSP-bestuur het “licht op groen” om de voorbereidende werkzaamheden voor de restauratie van de 26.101 aan te vangen.  Het stoomvirus steekt soms onverwacht op, want we krijgen intussen hulp van François. 

Het is dan ook onze grote wens om de 26.101 binnen een dik jaar – uiteraard indien er geen onoverkomelijke (lees dure) problemen zijn – terug zijn stangen te laten strekken…

Op deze WEB-blog zal u vanaf heden zo goed als wekelijks een woordje (technische) uitleg vinden, hier en daar gekoppeld aan een passende foto, van deze restauratiewerken.

Alvast veel leesplezier !  Een reactie via deze WEB-blog, of een e-mail, of een bezoekje gedurende de restauratiewerken is uiteraard meer dan welkom…  Tot binnenkort !

Ga naar boven