Knapsack

Foto: PFT, Schaarbeek

 

Technische gegevens

Gebouwde exemplaren:

15

Bouwjaren reeks:

Van 1949 tot 1961

Bouwer:

Lokomotiv- und Waggonbaufabrik Krupp, Essen

Snelheid:

45 km/u

Type asindeling:

C-n2t (C=030; n=geen stoomoververhitter; 2= 2cylindres; t=tender)

Wieldiameter:

1100 mm

Max. keteloverdruk:

14 bar

Aantal vlampijpen:

220

Roosteroppervlak:

1,44 m²

Cilinders:

2

Watervoorraad:

5,0 m³

Kolenvoorraad:

2,0 ton

Vermogen:

400 Pk

Lengte:

9275 mm

Hoogte:

4000 mm

Wielbasis

3000 mm

Asdruk

14,3 ton

Minimum boogstraal:

80 meter

Ledig totaalgewicht:

32,5 ton

Rijvaardig gewicht:

43 ton

Levensloop Knapsack 10

Nummer:

1953: 10
1969: NBAG III
1976: 10

Constructienummer:

3113

Levering:

Geleverd aan de Städtische Häfen Hannover op 26 augustus 1953

Eigenaren:

26/08/1953: Städtische Häfen Hannover tot 31/12/1967 => (10)
01/01/1968: Buitendienstelling+ Algemene revisie bij Reuschling à Hattingen => (III)
xx/xx/1969: Ruhrkohle AG RAG => (NBAG III)
xx/xx/1976: Museumsbahn Aschaffenburg => (10)
xx/xx/1978: Eisenbahnfreunde Zollernbahn
xx/xx/1992: Eurovapor, Sektion Kandertal
xx/xx/2000: Westfälische Almetalbahn GmbH (WAB),
xx/xx/2000: Klützer Ostsee-Eisenbahn KOE
xx/xx/2003: Westfälische Almetalbahn GmbH,
xx/xx/2007: Draisinenbahn (Buitendienst en te koop)
16/09/2015 : PFT-TSP

In bezit TSP:

Augustus 2015

Huidige toestand:

Niet-rijvaardig, in restauratie

 

In september 2015 kocht TSP een nieuwe stoomlocomotief: een industriële drieassige tenderlocomotief, gebouwd door Krupp in 1953. Zij maakt deel uit van een reeks "Knapsack" en werd per vrachtwagen vanuit Mittenwalde (regio Berlin) overgebracht naar Schaarbeek op 16 september 2015.

De locomotieven van het type "Knapsack" werden gebouwd in de fabrieken van Krupp te Essen in het "Ruhrgebiet".  Deze tenderlocomotieven voor normaalspoor (1435 mm) waren voornamelijk bestemd voor de industrie en werden gebouwd onmiddellijk na WO II in het kader om de locomotieven- en wagenbouw te stimuleren.

Voor deze nieuwe reeks baseerde Krupp zich op een machine die in 1935 werd geleverd aan de firma "AG für Stickstoffdünger", een bedrijf dat kunstmest produceert. Deze fabriek bevindt zich te Hürth-Knapsack, gelegen op ongeveer 10 km ten zuidwesten van Köln. Knapsack (in het Nederlands letterlijk vertaald als "rugzak”), is een wijk van Hürth met veel zware industrie, die werd overheerst door cokesfabrieken, die langzaam werden vervangen door chemische bedrijven. De naam van deze nieuwe locomotievenreeks verwijst dus naar het prototype dat in 1935 werd geleverd!

Deze stoomlocomotief werd aangekocht om haar in te zetten op "Le Chemin de Fer du Bocq" om de exploitatiekosten te drukken. De P8 (64.169) is in feite te groot en te gulzig op de inzetdagen. Bovendien is de ketel van deze tenderlocomotief sneller onder druk en vereist haar inzet ook minder personeel dan bij de P8.

De "Knapsack" is in goede algemene toestand, doch moeten de wel vlampijpen worden vervangen en enkele kleinere herstellingen zijn noodzakelijk. Onderdelen worden gereviseerd en de restauratie gebeurt in onze werkplaats te Schaarbeek. De noodzakelijke herstellingen aan de ketel zullen worden uitgevoerd door een gespecialiseerde firma en starten in de loop van het eerste trimester van 2018. 

 

Knapsack 2015 09 19 Julien Casier FSR 19 09 2015 (9)

Foto: Julien Casier, Schaarbeek, 19-09-2015

 

Knapsack 2015 09 19 Julien Casier FSR 19 09 2015 (5)

Foto: Julien Casier, Schaarbeek, 19-09-2015

 

© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ga naar boven