De VZW Toerisme en SpoorPatrimonium (TSP) is een vereniging zonder winstoogmerk die in 1998 werd opgericht. Haar doelstelling is het verwerven, bewaren en restaureren van oud, in onbruik geraakt, materieel van de Belgische Spoorwegen. Dit materieel is eigendom van de vereniging of van de leden die het aan de vereniging toevertrouwen.

Ze bezit één van de grootste privécollecties treinmaterieel in Europa waaronder indrukwekkende stoomlocomotieven op slechts één ding wachten:
Rijden op “Le Chemin de Fer du Bocq” om zich te laten bewonderen door de treinliefhebbers!
Om ze terug in dienst te stellen door zeer gemotiveerde en competente TSP-vrijwilligers is een aanzienlijk budget vereist. Met steun van het “Fonds du Patrimoine Qualité-Village-Wallonie” wordt een oproep tot donaties gelanceerd.

Waar gaat uw geld concreet naartoe?

Terug rijvaardig maken van drie stoomlocomotieven* momenteel gestald in ons museum "Rétrotrain" te Saint-Ghislain.

* De VZW TSP behoudt zich het recht om de bestemming van uw donatie aan één van de drie hieronder beschreven locomotieven te kiezen, afhankelijk van het resultaat van deze oproep tot donatie (te betalen vóór 15 december 2020). De VZW zal echter wel prioriteiten aanbieden, gericht op de ene of de andere van deze drie locomotieven op haar website www.pfttsp.be.

De locomotief wapenstilstand (P8) n° 64.169

64.169

In 1918, stond Duitsland de “wapenstilstand” locomotieven af als ‘oorlogsschuld’. België kreeg 2.082 locomotieven. Deze van de VZW TSP is van het type 64 (P8) “wapenstilstand locomotief”. Dit type P8 werd gebouwd in Duitsland tussen 1906 en 1923 en waren bekend onder het pseudoniem "goed voor alles" (vertaling van “Mädchen für alles”). Ze trokken lichte semi-directe en directe treinen, omnibussen en soms lichte goederentreinen. Tijdens de bezetting van 1940-1945 keerde een groot deel van hen terug naar Duitsland.
Door hun legendarische robuustheid konden ze tot halverwege de jaren zestig op de Belgische sporen rijden, een tijdperk dat het einde betekende van de stoomtractie in België.

De geschiedenis van deze locomotief is fabuleus. Ze werd in 1921 gebouwd door Henschel in Duistland voor rekening van de Roemeense Spoorwegen. Ze bracht haar hele carrière door in Roemenië. Het was in Bacaü dat het TSP haar ontdekte om haar in 2001 aan te kopen.

Tussen 2002 en 2007 onderging ze een volledige revisie ondergaan in de werkplaatsen van Cluj / Napoca. Na haar aankomst in maart 2007 in België, verrichtte ze tien jaar goede en trouwe dienst op de spoorlijnen van het Belgische lijnen, maar ook regelmatig op Le Chemin de Fer du Bocq. In 2017 werd ze uit dienst genomen vanwege het bereiken van de “Vervaldatum van de ketel” wat betekent dat de ketel een verplichte 10-jaarlijkse onderhoudsbeurt moet krijgen. Deze onderhoudsbeurt gaat gepaard met verschillende werkzaamheden aan het chassis en het onderstel. Voor dit zeer kostbare werk heeft het TSP een subsidieverzoek ingediend bij het Commissariaat Generaal voor Toerisme om tussenkomst tussen de 60% à 80% kunnen verkrijgen.

De “Knapsack” locomotief n° 3113

Knapsack

Deze tenderlocomotief, gebouwd in de fabrieken van Krupp te Essen in het "Ruhrgebied", werd gebruikt op verschillende industriële locaties. Ze was tot 1975 zeer actief in verschillende kolenmijnen in het Ruhrgebied. Daarna kreeg ze een nieuw leven gewijd aan het slepen van reizigerstreinen op verschillende Duitse toeristische spoorlijnen. Ze werd in 2002 uit dienst genomen vanwege het bereiken van de geldigheidslimiet van haar ketel en werd in augustus 2015 overgenomen door het TSP met als enig doel het garanderen van stoomtractie op Le Chemin de Fer du Bocq. In tegenstelling tot de P8 is deze locomotief zuiniger qua kolen, personeel en tijd om op te stoken.

Haar ketel wordt momenteel gereviseerd bij de North Norfolk Railway Workshops.

De « Kriegslok » locomotief (BR52) n° 26.101

26.101

Locomotieven van het type BR52 (‘Baureihe 52’ of “reeks 52” in Duitsland) zijn meer bekend onder de term "Kriegslok", voor “oorlogslocomotief”. Ze werden inderdaad ontworpen en ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog voor de behoeften van het Duitse leger en dat op zeer grote schaal ... meer dan 6.200 exemplaren! Om dit recordcijfer te bereiken, deze locomotieven vormden de grootste serie stoomlocomotieven die tot nu toe werden gebouwd, moesten de industrie van de bezette landen een bijdrage leveren waaronder vier Belgische fabrikanten. Aan het einde van de oorlog had geen enkele locomotief de Belgische bedrijven verlaten. Ze waren in een zeer gevorderde staat van afwerking zodat de Belgische Spoorwegen 100 eenheden bestelden voor hun eigen behoeften. Ze werden in dienst genomen als “type 26” bij de NMBS.

Robuust en uiterst betrouwbaar, ondanks een zeer klassiek en verfijnd ontwerp ontdaan van alle niet-essentiële accessoires, hebben ze voornamelijk de zware lijnen met wispelturig profiel in het zuiden van het land bereden. Meestal reden ze aan kop van lange en zware goederentransport (ijzer en kolentransport), maar ook wel, zij het sporadisch, ingezet voor het trekken van passagierstreinen, en dit gedurende bijna twintig jaar. Ze werden echter allemaal verschroot, er werd er geen enkele door de NMBS bewaard.

Het TSP dat graag een stoomlocomotief in haar collectie wilde opnemen en in België zo een majestueuze getuige van het spoorwegverleden wilde doen herleven, startte in 1989 een zoektocht in verschillende Oosterse landen, waar gelijkaardige locomotieven nog in dienst waren.

Zo koos het TSP in augustus 1990 voor de locomotief Ty2-3554 die in zeer goede staat werd ontdekt in een zandgroeve in Opper-Silezië, Polen. Na het verlaten van de KraussMaffei-werkplaatsen in München in augustus 1943 reed deze locomotief in Oostenrijk, Tsjechoslowakije, de USSR en vervolgens Polen.

Aangekocht door enkele vrijwilligers van het TSP en toevertrouwd aan het TSP voor het beheer ervan werd ze op het hele Belgische spoorwegnet ingezet aan kop van heel wat bijzondere treinen door het ganse land. In 2006 bereikte haarketel de revisielimiet. De ketel staat momenteel bij de North Norfolk Railway (UK) in afwachting van de nodige fondsen voor de voltooiing van haar revisie die al goed is gevorderd.

Het is MET U dat we deze drie fabuleuze locomotieven opnieuw kunnen laten rijden en Bocq-vallei deze spoorwegmagie kunnen teruggeven! Dank u bij voorbaat!

Elke gift van minimum € 40 is fiscaal aftrekbaar. Elk gebaar, bescheiden of zeer genereus, zal voor ons van cruciaal belang zijn!

De betaling moet geschieden op de volgende rekening:

FONDS DU PATRIMOINE QVW (Qualité-Village-Wallonie)
Chaussée d’Argenteau 21 - 4601 Argenteau
IBAN n° BE26 088-2452679-29
met de vermelding: Stoomlocomotieven TSP

Wil je meer weten over onze activiteiten? Wil je ons ontmoeten? Neem gerust contact met ons op!
Meer informatie over dit project: www.cfbocq.be / www.pfttsp.be

 

Ga naar boven