Historisch

Van 1876 tot 1898

Gelegen langs de spoorlijn van Brussel naar Parijs waren er cokesovens ondergebracht.

Van 1907 tot de eerste wereldoorlog

Vanaf 1907 investeerde de glasfabriek van JUMET (in de buurt van Charleroi in België) in het gebouw maar het zal grote schade oplopen tijdens de eerste wereldoorlog.

Van 1923 tot 1944

De spoorwegmaatschappij "État Belge" kocht de voormalige glasfabriek en het werd een wagenwerkplaats. Deze laatste werd opgenomen in de stationsinstallaties. Daarom wordt het verbonden door vier sporen aan de kant van Mons. Aan de voorkant van het gebouw, kant Saint-Ghislain, werd ook een schrijnwerkerij gebouwd.
Op 1 mei 1944 werd de stad Saint-Ghislain zwaar gebombardeerd en de wagenwerkplaats werd ook niet gespaard waardoor ze praktisch volledig vernield werd.

Van 1948 tot 1996

Omdat de Borinage veel industriële spoorlijnen lagen, was het evident dat men ter plaatse beschikte over een wagenwerkplaats voor onderhoud en herstellingen van wagens. Er werd een nieuwe wagenwerkplaats gebouwd in 1948. Aan de kant van Mons sloten zes sporen aan op de sporen in het gebouw, die verder naar buiten liepen aan de andere kant (kant Saint-Ghislain). Ze eindigden op een rolbak. Een zevende spoor, vertrekkend vanaf deze rolbak, werd gebruikt om wagens naar binnen in het magazijn te verplaatsen.

Van 1998 tot nu

In 1998 werd het overgenomen door onze vereniging en hadden we eindelijk een onderkomen voor ons materieel. Aanvankelijk was de naam "Rail Museum". Na een schoolwedstrijd in de buurt van Saint-Ghislain kreeg het nadien een tweede naam: "Espace Train". In 2014 werd de huidige naam "RETROTRAIN" gekozen.

 

Ga naar boven