Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Beert Bellingen 14-09-1982
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 200.001-200.053 (eerste reeks met koelgroep BEHR) 200.054-200.093 (tweede reeks met koelgroep VOITH) tot 1971, na 1971 5101-5153 5154-5193 |
Bouwjaar reeks: | 1961 - 1963 |
Snelheid: | 120 km/u |
Asindeling: | Co Co |
Bouwer: | Cockerill |
Motor: | Cockerill-Baldwin 608A |
Cilinders: | 8 in lijn |
Vermogen: | 1435 kW, 1950 Pk |
Toerental: | 650 t/min |
Overbrenging: | Elektrisch (ACEC / SEM) |
Lengte: | 20160 mm |
Hoogte: | 4252 mm |
Minimum boogstraal: | 90 meter |
Rijvaardig gewicht: | 117/113,2 ton |
Levensloop 5128 | |
Nummer: | 200.028 – 5128 Cockerill 3761 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS op 13 juni 1962 |
Stelplaatsen: | 13/06/1962 - 16/01/1971: Schaarbeek 16/01/1971 - 31/05/1987: Kortrijk 31/05/1987 - 01/01/2001 Merelbeke |
Buiten dienst: | 1 juli 2001 |
In bezit TSP: | Augustus 2001 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, in restauratie |
Na de zeer bevredigende ervaring met de eerste reeks grootvermogen diesellocomotieven (reeks 201 (59)), besliste de NMBS om zijn dieselpark met een nieuwe reeks van 93 locomotieven - type 200 - uit te breiden.
Met dezelfde technische uitrusting als de reeks 201 (59), maar met enkele verbeteringen aan de dieselmotor, heeft de locomotief een vermogen van 1435 kW. Door hun groot vermogen waren ze in staat om zware reizigers- en goederentreinen te slepen op het ganse net, behalve op de Ardeense lijnen.
De reeks 200 werd uitgerust met drieassige draaistellen (CoCo).
Na de massale elektrificatie van het Belgische net werd de reeks 51 bijna uitsluitend ingezet in het goederenverkeer. Na 40 jaar dienst vertoonden de dieselmotoren slijtage waardoor ze in snel tempo op rust gesteld werden.
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Munkzwalm 29-07-1982
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Roborst 29-07-1982
Foto: Roelof Hamoen, Ronse 27-06-1986
Let op haar afwijkende livrei op bovenstaande en onderstaande foto
Meer informatie over de livreien in het boek Les décorations du matériel moteur de la SNCB - Tome I - Les locomotives diesel de ligne pagina 189
Foto: Rob van der Rest, Brussel-Noord 2016-07-1986
Foto: Sicco Dierdorp, Doornzele 21-05-2001
Foto: Philippe De Gieter, Saint-Ghislain 06-12-2009
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.