Foto: Yves Steenebruggen, Dorinne-Durnal 22-07-2007
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 1601 - 1604 |
Bouwjaar reeks: | 1955 |
Snelheid: | 120 km/u |
Asindeling: | Co Co |
Bouwer: | AFB |
Motor: | GM 567C |
Cilinders: | 16 in V |
Vermogen: | 1600 Pk |
Maximum toerental: | 835 t/min |
Overbrenging: | Elektrisch (GM) |
Lengte: | 19007 mm |
Hoogte: | 4237 mm |
Minimum boogstraal: | 90 meter |
Rijvaardig gewicht: | 108 ton |
Levensloop 1603 | |
Nummer: | CFL 1603 AFB 157 |
Levering: | Geleverd aan de CFL op 15 april 1955 |
Stelplaatsen: | 15 april 1955 Luxemburg 15 april 1996 Verkocht aan Vennbahn |
Buiten dienst: | 19 september 1994 |
In bezit TSP: | Mei 2005 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, gehomologeerd door Infrabel |
De reeks- 202, 203 en 204
In 1954 bestelde de NMBS 40 locomotieven bij Anglo-Franco-Belge, waarvan 22 reeks 202 (202.001 - 202.022 / latere reeks 52) met stoomverwarmingsketel voor het reizigersvervoer en 18 reeks 203 (203.001 - 203.018 / latere reeks 53) zonder stoomverwarmingsketel voor het goederenvervoer.
Ze werden gebouwd onder licentie van GM.
Doch nog tijdens de constructie van de reeks 202 werden de 202.019 - 202.022 overgekocht van de NMBS door de CFL en genummerd als 1601 - 1604.
202.019 - 1601
202.020 - 1602
202.021 - 1603
202.022 - 1604
De 202.014 werd om ongekende redenen eveneens niet geleverd als reeks 202 maar als de 203.019.
Op het ogenblik was ook nood ook aan snellere diesellocomotieven om vanaf 1957 diensten uit te voeren voor TEE (Trans Europ Express) tussen Keulen en Parijs aan 140 km/u. Daarom werden er 4 snellere exemplaren bijbesteld en gebouwd, de 204.001 - 204.004. Omdat deze 4 machines onvoldoende waren, werden de 4 laatst geleverde machines, 202.015 tot en met de 202.018, minder dan 2 jaar na hun levering in 1955, begin 1957 in Schaarbeek snel omgebouwd en vernummerd naar 204.005 - 204-008.
Dit alles houdt in dat in 1957 enkel 13 locomotieven reeks 202 (202.001 - 202.013) in het effectief opgenomen waren in plaats van de voorziene 22.
De CFL 1603
Deze machine werd door de NMBS besteld en zou initieel het nummer 202.021 bij de NMBS gedragen hebben maar werd echter als 1603 aan de CFL geleverd.
Foto: Edwin Werner, Voneche 21-07-1990
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Dorinne-Durnal 02-06-2007
Foto: Serge Martin, Purnode 02-06-2007
Foto: Serge Martin, Clabecq 25-08-2007
Foto: Serge Martin, Erpe-Mere 25-08-2007
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.