202.020 (1602 ex CFL)
Foto: Yves Steenebruggen, Tunnel de Purnode 12-04-2008
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 1601 - 1604 |
Bouwjaar reeks: | 1955 |
Snelheid: | 120 km/u |
Asindeling: | Co Co |
Bouwer: | AFB |
Motor: | GM 567C |
Cilinders: | 16 in V |
Vermogen: | 1600 Pk |
Maximum toerental: | 835 t/min |
Overbrenging: | Elektrisch (GM) |
Lengte: | 19007 mm |
Hoogte: | 4237 mm |
Minimum boogstraal: | 90 meter |
Rijvaardig gewicht: | 108 ton |
Levensloop 202.020 | |
Nummer: | CFL 1602 - omgenummerd naar 202.020 AFB 156 |
UIC nummer: | 92 88 20-50 307-8 |
Levering: | Geleverd aan de CFL op 2 april 1955 |
Stelplaatsen: | Tot 1994 in dienst bij de CFL 1995 - 1998: Märklin |
Buiten dienst: | 1 mei 1994 |
In bezit TSP: | 1998 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, gerestaureerd in NMBS versie, gehomologeerd door Infrabel |
De reeks- 202, 203 en 204
In 1954 bestelde de NMBS 40 locomotieven bij Anglo-Franco-Belge, waarvan 22 reeks 202 (202.001 - 202.022 / latere reeks 52) met stoomverwarmingsketel voor het reizigersvervoer en 18 reeks 203 (203.001 - 203.018 / latere reeks 53) zonder stoomverwarmingsketel voor het goederenvervoer.
Ze werden gebouwd onder licentie van GM.
Doch nog tijdens de constructie van de reeks 202 werden de 202.019 - 202.022 overgekocht van de NMBS door de CFL en genummerd als 1601 - 1604.
202.019 - 1601
202.020 - 1602
202.021 - 1603
202.022 - 1604
De 202.014 werd om ongekende redenen eveneens niet geleverd als reeks 202 maar als de 203.019.
Op het ogenblik was ook nood ook aan snellere diesellocomotieven om vanaf 1957 diensten uit te voeren voor TEE (Trans Europ Express) tussen Keulen en Parijs aan 140 km/u. Daarom werden er 4 snellere exemplaren bijbesteld en gebouwd, de 204.001 - 204.004. Omdat deze 4 machines onvoldoende waren, werden de 4 laatst geleverde machines, 202.015 tot en met de 202.018, minder dan 2 jaar na hun levering in 1955, begin 1957 in Schaarbeek snel omgebouwd en vernummerd naar 204.005 - 204-008.
Dit alles houdt in dat in 1957 enkel 13 locomotieven reeks 202 (202.001 - 202.013) in het effectief opgenomen waren in plaats van de voorziene 22.
De CFL 1602 - 202.020
Deze machine werd dus door de NMBS besteld maar werd als 1602 aan de CFL geleverd.
Na haar buitendienststelling werd ze in 1996 door de firma Märklin in 1995 overgenomen ter promotie.
In 1998 werd de 1602 overgenomen door het TSP, in de Belgische kleurstelling geschilderd en omgenummerd naar 202.020, het nummer dat initieel bij de NMBS voorzien was voor deze loc.
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Luxembourg 21-11-1977
Foto: Yves Steenebruggen, Nyborg 15-05-2004
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Sovet 17-09-2004
Foto: Yves Steenebruggen, Tunnel van Purnode 12-04-2008
Foto: Philippe De Gieter, Gent Grootdok 10-05-2008
Foto: Philippe De Gieter, Zingem 10-05-2008
Foto: Serge Martin, Braibant 16-05 2009
Foto: Yves Steenebruggen, Dorinne 16-05-2009
Foto: Yves Steenebruggen, Tunnel de Durnal 16-05-2009
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.