Foto: Wim De Ridder, Leuven 28-09-1990
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 271.001 – 271.006 voor 1971 7101 - 7105 na 1971 |
Bouwjaar reeks: | 1954 - 1957 |
Snelheid: | 50 km/u |
Asindeling: | D |
Bouwer: | Baume et Marpent, Morlanweltz |
Motor: | SEM, Gent |
Cilinders: | 6 in lijn |
Vermogen: | 552 kW |
Overbrenging: | Hydraulisch |
Lengte: | 11532 mm |
Hoogte: | 4315 mm |
Minimum boogstraal: | 80 meter |
Rijvaardig gewicht: | Origineel 89 ton, na ombouw 82,5 ton |
Levensloop 7103 | |
Nummer: | 271.006, juni 1957 7103, 1 januari 1971 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS op 28 juni 1957 |
Stelplaatsen: | Kinkempois, 28 juni 1957 Merelbeke: 25 november 1958 |
Buiten dienst: | 28 december 1979 => NMBS Historisch Patrimonium |
In bezit TSP: | 24-10-2013 Gift |
Huidige toestand: | Niet rijvaardig; Niet gerestaureerd |
De NMBS-Holding heeft beslist om een deel van haar materieel te schenken aan de verschillende Belgische spoorwegverenigingen. TSP heeft de 7103 gekregen.
Begin jaren ‘50 besliste de NMBS om in 10 jaar tijd de stoomtractie volledig te bannen van haar spoorwegnet. De NMBS had echter heel weinig ervaring met dieseltractie. Ze bezaten op dat moment slechts enkele dieselmotorwagens en voor de rangeerdienst een handvol diesellocomotieven die ze na de tweede wereldoorlog had geërfd.
Voor de zware rangeerdienst en de plaatselijke bedieningen bestelde de NMBS bij Baume & Marpent twaalf prototype-locomotieven met vier aangedreven assen, onderverdeeld in twee reeksen:
- 6 locomotieven met elektrische overbrenging: de 270.001 t/m 006, de latere 7001 t/m 7006, uitgerust met een ABC- dieselmotor;
- 6 locomotieven met hydraulische overbrenging van SEM: de 271.001 t/m 006, de latere 7101 t/m 7105 (één loc (271.003) was al buiten dienst), uitgerust met een dieselmotor van SEM.
Het type 270, zou uitgerust worden met 2 tweeassige draaistellen.
Het type 271, werd ook uitgevoerd met vier assen maar dan zonder draaistellen.
De 271’en werden geleverd tussen 30 juli 1956 (271.001) en 28 juni 1957 (271.006). De zes locomotieven werden alle in de stelplaats van Kinkempois in dienst genomen.
De 271’en hebben steeds vele technische problemen gekend, in het bijzonder aan hun overbrenging. Al heel snel werden enkele aanpassingen doorgevoerd, maar hun betrouwbaarheid verbeterde er niet op. Eind 1957 besliste de NMBS om ze toe te wijzen aan de stelplaats Merelbeke, zodat ze dichter bij de SEM-fabriek waren.
Nadat verschillende wijzigingen werden aangebracht, hernamen de 271’en de dienst. Er werd voor hen een omloop van drie dagen opgesteld op 31 mei 1959.
In tegenstelling tot Kinkempois, die de locs hoofdzakelijk in de rangeerdienst inzette, werden ze in Merelbeke gebruikt voor de lokale goederentreinen naar de haven van Gent, Sint-Niklaas, Denderleeuw, Schoonaarde, Wondelgem en zelfs tot Brugge.
Op 28 oktober 1959 besliste de NMBS om op vijf locs de hydraulische SEM-overbrenging te vervangen door een Voith-transmisie, type L217 (waar ook de locomotieven van de reeksen 73, 74 en 82 mee uitgerust zijn).
De zware averijen volgden elkaar op. In februari 1961 barstte een zuiger in de dieselmotor van de 271.003, met grote schade aan het carter tot gevolg. De loc werd ontmanteld om de andere locs in dienst te kunnen houden en ze werd geschrapt in december 1964.
De vijf 271’en werden omgebouwd tussen oktober 1963 en september 1964. In het begin viel het aantal averijen best mee, maar vanaf eind 1967 begonnen er zich weer problemen voor te doen, deze keer met de dieselmotor.
Op 1 januari 1971 werden de vijf resterende locs vernummerd in de reeks 71: 7101 t/m 7105, de 271.006 nam hierbij het nummer in dat theoretisch door de 271.003 zou moeten gedragen worden: 7103.
In 1972 kregen ze de nieuwe Z-livrei geschilderd werden.
Met de levering van de tweede schijf locomotieven reeks 73 (7336 t/m 7375) konden deze locs vervangen worden. Vanaf de zomerdienstregeling van 1976 verloren de 71’en hun omloop en werden ze afgesteld.
De 7103 / 271.006
De bouw van de 271.006 begon in augustus 1954 en na een grondige schouwing op 26 juni 1957 werd ze door de NMBS op 28 juni 1957 aanvaard te Kinkempois.
Door ernstige averij aan de overbrenging werd de loc in december 1957 te Kinkempois tijdelijk afgesteld. Eén jaar later, op 25 november 1958, werd zij naar Merelbeke overgebracht, waar ze op 30 december 1958 terug in dienst kwam.
Op 29 november 1961 werd ze naar de Centrale Werkplaats van Salzinnes gezonden voor inbouw van een Voith-overbrenging. Bijna twee jaar later kwam ze op 29 oktober 1963 weer buiten.
Op 11 mei 1967 kreeg de 271.006 de volledig gereviseerde motor van de 271.003 en op 1 januari 1971 werd ze vernummerd in 7103.
Ze kreeg nog een laatste tussentijdse revisie in Merelbeke van oktober 1972 tot maart 1973, waarna ze buiten kwam in de nieuwe Z-livrei.
Met de nieuwe zomerdienstregeling van 1 juni 1976 kwam er een einde aan de inzet. Vervolgens werd de loc netreserve vanaf 19 juli 1977.
Op 18 november 1976 besloot men om haar onderdak te geven in de museumbewaarplaats te Leuven. Maar door een gebrek aan plaats te Leuven ging ze uit-eindelijk nog datzelfde jaar naar Tournai op 2 december 1977.
Met het PV nr. 2 van Salzinnes van 19 november 1979 werd de loc op 28 december 1979 uit de inventaris geschrapt. Vanaf dan maakte ze deel uit van het historisch patrimonium van de NMBS.
Op 14 februari 1980 werd ze van Tournai naar Leuven overgebracht.
In 2013 wordt ze geschonken aan TSP en vervoegde ze het Musée du Rail de Saint-Ghislain, waar ze op 24 oktober per vrachtwagen aankwam.
Foto: 271.006, Daniel Thielemans, Gent-Sifferdok, 12-1964
Foto: 271.006, Daniel Thielemans, Gent-Sifferdok, 12-1964
Foto: Thierri Heylen, Leuven, 28-09-1990
Foto: Ivo Van Steenwinkel, Leuven 13-05-1995
Foto: TSP, Leuven 24-10-2013
Foto: TSP, Leuven 24-10-2013
Foto: TSP, Leuven 24-10-2013
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.