Naast de reguliere museumdienst bieden we voor groepen ook speciale treinen aan. Desgewenst kunnen we de reis aanpassen aan uw wensen. Hierbij valt te denken aan speciale dienstregelingen of bepaald materieel uit onze collectie. Op 22 oktober 2011 organiseerden we voor een groep fotografen een speciale rit met een motorwagen en 2 van onze rangeerlocomotieven. Hieronder het verslag van de organisatie.
Iets wat ik iedere fotoliefhebber wel kan aanraden is een keer een trein te huren bij een museumlijn. Vaak is er samen met de verantwoordelijken wel iets af te spreken wat betreft fotostops en de inzet van specifiek materieel. Zelfs een speciale dienstregeling die rekening houdt met de stand van de zon is mogelijk. Op 22 oktober 2011 probeerde Fotostop.be het zelf eens uit op de lijn van de Chemin de Fer du Bocq (CFB). Daarbij gebruik makend van rangeerlocomotieven 806 en 7305, en motorwagen 4506. Mede door de inzet van de vrijwilligers van de CFB kijken we terug op een afwisselende en fotografisch succesvolle dag die gesmaakt werd door de Belgische en Nederlandse fotografen. We denken er nog over na, maar het zou kunnen dat we dit in de komende jaren eens gaan herhalen voor een iets grotere groep.
De Bocqspoorlijn ligt iets ten noorden van de Ardennen, in de regio Condroz, op een steenworp afstand van Dinant. De velden, bossen en kleine dorpjes zorgen voor een rustieke sfeer uit vervlogen tijden. Ideaal voor de fotorit die we georganiseerd hadden. Ster van de dag was motorwagen 4506. Het dieselstel werd in 2002 aan de museumcollectie van het TSP toegevoegd en vond na een schilderbeurt zijn weg naar lijn 128. Deze scene ontstond te Senenne tussen Ciney en Spontin. Tijdens deze koude oktoberdag deed de najaarszon de rest.
Al reizend over de Bocqspoorlijn veranderd het landschap voortdurend. Kenmerkend voor het eerste deel van de reis vanuit Ciney naar Spontin zijn de open velden met hier en daar een dorpje. Te Gemenne overschrijden we 1 van de 4 overwegen die lijn 128 rijk is. Inmiddels zijn alle gewassen geoogst en worden de velden klaargemaakt voor de winter.
Inmiddels hebben we de open velden verlaten en duurt het niet lang meer voordat we Spontin zullen bereiken. De fotografen hebben niet ver van Senenne stelling genomen om motorwagen 4506 te fotograferen. Dit dieselstel heeft zijn laatste jaren in de Ardennen gesleten en vindt dan ook goed zijn plaats op de Bocqspoorlijn.
Wie een tijdje lijn 128 niet bezocht heeft ontdekt tijdens een nieuwe reis steeds iets nieuws. Langzaam worden er nieuwe secties van de lijn heropend of vinden spoorwegattributen hun plaats langs de rails. Te Spontin vond een mechanisch sein zijn plaats en vormde deze voor de fotografen direct een dankbaar fotomotief om samen met de 4506 vast te leggen.
De keuze om in oktober 2002 lijn 128 te bezoeken voor onze fotorit was niet voor niks. In het najaar kleuren de bomen in de Bocqvallei hun bonte herfsttooi die dankbaar gefotografeerd kan worden. Op het, volgens velen, mooiste deel van Bocqspoorlijn tussen Dorinne-Durnal en Purnode poseert de 4506 op 1 van de vele overspanningen over het riviertje de Bocq.
Naast reizigersmaterieel is er ook goederenmaterieel te vinden die voornamelijk gebruikt wordt tijdens de onderhoudswerken op de lijn. De aanwezigheid van de goederenwagens maakt het mogelijk om voor, in dit geval, de fotografen een goederentrein samen te stellen. Zo zien we de 806, een voormalige rangeerloc van de Luxemburgse Spoorwegen, juist voor de tunnel van Durnal. De bomen in de vallei beginnen hun herfstdracht te tonen.
Regelmatig wordt er materieel gewisseld dat dienst doet op lijn 128. Omdat er steeds ander materieel gebruikt wordt is elk bezoek anders en loont het om terug te komen. In 2011 was rangeerlocomotief 7305 nog niet zo heel lang aan de collectie van het TSP toegevoegd. Een mooie reden om de machine voor de fotogoederentrein te zetten. De combinatie is zojuist de 314 meter lange tunnel van Durnal uit gereden en overschrijdt 1 van de 15 overspanningen over het riviertje de Bocq.