Foto: Yves Steenebruggen, Saint-Ghislain 11-09-2004
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 200.001-200.053 (eerste reeks met koelgroep BEHR) 200.054-200.093 (tweede reeks met koelgroep VOITH) tot 1971, na 1971 5101-5153 5154-5193 |
Bouwjaar reeks: | 1961 - 1963 |
Snelheid: | 120 km/u |
Asindeling: | Co Co |
Bouwer: | Cockerill |
Motor: | Cockerill-Baldwin 608A |
Cilinders: | 8 in lijn |
Vermogen: | 1435 kW, 1950 Pk |
Toerental: | 650 t/min |
Overbrenging: | Elektrisch (ACEC / SEM) |
Lengte: | 20160 mm |
Hoogte: | 4252 mm |
Minimum boogstraal: | 90 meter |
Rijvaardig gewicht: | 117/113,2 ton |
Levensloop 5149 | |
Nummer: | 200.049 – 5149 Cockerill 3798 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS op 22 oktober 1962 |
Stelplaatsen: | Monceau |
Buiten dienst: | 16 juni 2002 |
In bezit TSP: | Augustus 2006 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, niet gerestaureerd |
Na de zeer bevredigende ervaring met de eerste reeks grootvermogen diesellocomotieven (reeks 201 (59)), besliste de NMBS om zijn dieselpark met een nieuwe reeks van 93 locomotieven - type 200 - uit te breiden.
Met dezelfde technische uitrusting als de reeks 201 (59), maar met enkele verbeteringen aan de dieselmotor, heeft de locomotief een vermogen van 1435 kW. Door hun groot vermogen waren ze in staat om zware reizigers- en goederentreinen te slepen op het ganse net, behalve op de Ardeense lijnen.
De reeks 200 werd uitgerust met drieassige draaistellen (CoCo).
Na de massale elektrificatie van het Belgische net werd de reeks 51 bijna uitsluitend ingezet in het goederenverkeer. Na 40 jaar dienst vertoonden de dieselmotoren slijtage waardoor ze in snel tempo op rust gesteld werden.
Foto: Yves Steenebruggen, La Louvière 11-06-1976
Foto: Julien Casier, Couillet 06-1979
Foto: Edwin Werner, 09-07-1986 Ekeren 09-07-1986
Foto: Andrew Cooke, Blankenberge 01-09-2001
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.