Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Saint-Ghislain 26-06-2010
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 150.001 t/m 150.003 150.011 t/m 150.012 vernummerd naar 150.004 en 150.005 1501 - 1505 |
Bouwjaar reeks: | 1962 -1963 |
Snelheid: | 160 km/u |
Rijspanningen: | 1,5 + 3 kV DC en 25 kV 50 Hz AC |
Asindeling: | BoBo |
Bouwer: | ACEC-SEM- Ateliers Métallurgiques de Nivelles |
Vermogen: | 2780 kW – 3780 pk |
Lengte: | 17750 mm |
Hoogte: | 4265 mm |
Minimum boogstraal: | 100 meter |
Rijvaardig gewicht: | 78 ton |
Levensloop 1504 | |
Nummer: | 150.011 December 1962 150.004 April 1963 1504 01 januari 1971 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS op 31 december 1962 |
Stelplaatsen: | Brussel-Zuid 21-12-1963 Oostende 29-05-1990 Kinkempois 01-06-1996 |
Buiten dienst: | 19-05-2009 |
In bezit TSP: | Januari 2010 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, niet gerestaureerd |
In januari 2010 werd onze collectie uitgebreid met de 1504, onze derde elektrische – en tweede meerspannige locomotief na de 1805 en de 2201.
Hieronder vindt u een kort overzicht van haar loopbaan.
Zij behoort tot een reeks van 5 meerspannige locomotieven (1,5 + 3 kV gelijkspanning en 25 kV 50 Hz) - de eersten van de NMBS - die destijds besteld werden voor inzet op de as Brussel – Paris, waar de elektrificatiewerken bijna waren voltooid. Het betrof een volledig nieuw concept, dat voor die tijd zeer innoverend was.
De reeks werd geleverd in 1962 en 1963. ACEC stond in voor het elektrische gedeelte, terwijl het mechanische gedeelte in Nivelles gebouwd werd door « La Brugeoise et Nivelles ».
De eerste drie waren uitgerust met Siemens gelijkrichters en kregen de nummers 150.001 t/m 003. De volgende twee locomotieven, uitgerust met gelijkrichters van Schneider-Westinghouse, werden genummerd als 150.011 en 012. In april 1963 werden deze laatste twee locomotieven echter al vernummerd tot 150.004 en 005.
Toegewezen aan Brussel-Zuid, werden ze al meteen ingezet voor de internationale treinen naar Amsterdam. De voltooiing van de as Brussel – Paris liet niet lang op zich wachten en vanaf 14 juli 1963 werden zij dan ook gebruikt om de nagelnieuwe inox TEE-rijtuigen te slepen. Die taak deelden zij met de twee driespannige locomotieven BB 26001 en 26002 van de SNCF (op 1 januari 1964 vernummerd tot BB 30001 en 30002). De locomotieven van het type 150 sleepten zelfs treinen in één keer van Paris naar Amsterdam zonder locwissel dat voor geen enkele andere reeks was weggelegd, noch voor de BB 26000 en CC 40100 van de SNCF, noch voor het type 160 (toekomstige reeks 16) en reeks 18 van de NMBS.
Eén jaar later, vanaf de zomerdienst in 1964, moesten onze 150’en en de BB 30000’en hun diensten delen met de nieuwe CC 40100 van de SNCF.
Door de elektrificatie van de lijn (Erquelinnes) – Namur – Liège, op 27 september 1970, werd het takenpakket van type 150 en de CC 40100 uitgebreid met diensten tussen Paris Nord en Liège - Guillemins.
Hun bescheiden vermogen van 2780 kW – 3780 pk voor een totale massa van 78 t weerhield er onze kleine BB’s niet van om een opmerkelijke loopbaan uit te bouwen.
Vanaf 1988 verlieten de 15’en het NS-net. Zij werden vervangen door reeks 25.5, die vrijgekomen was na de overname van de IC-Benelux-diensten door de nieuwe reeks 11.
Na de ingebruikname van de HST’s tussen Paris en Brussel, werd reeks 15 eerst ingezet voor de laatste reguliere internationale treinen tussen Liège en Paris. Vrijdags sleepten zij ook de autotrein AT1430 Bressoux - Lourdes tot Moeskroen. Later verlieten zij definitief de internationale dienst, om ingezet te worden op de IC-verbinding Eupen – Oostende alsook voor P-treinen tussen Schaarbeek en Oost-ende. Door de indienstname van reeks 13 en de HSL 2 (Leuven - Liège), werden de 15’en verbannen naar het oosten van het land, waar zij ingezet werden voor P-treinen tussen Liège en Gouvy. Heel discreet zouden zij daar hun rijk gevulde loopbaan beëindigen.
Onze 1504 werd in dienst genomen in de stelplaats van Brussel-Zuid op 31 december 1962. Pas op 29 mei 1990 zou zij deze stelplaats verlaten om een nieuwe thuis te vinden in Oostende. Samen met haar zusjes van reeks 15 werd zij op het einde van haar carrière gemuteerd naar Kinkempois.
Haar stille afscheid van de actieve dienst vond plaats in april 2009, toen zij een laatste keer P4017 Liers – Gouvy sleepte.
Gedurende haar loopbaan droeg de 1504 drie verschillende livreien:
- de originele blauwe livrei;
- de gele livrei (22-06-1979);
- de nieuwe blauwe livrei (12-02-1983).
Gelijktijdig met de 1503, die in het Historisch Patrimonium van de NMBS opgenomen werd, verliet zij Kinkempois op 13 februari 2010, met bestemming Saint-Ghislain.
In de toekomst wil TSP de 1504 restaureren in haar oorspronkelijke livrei.
Hieronder een overzicht van de huidige situatie van reeks 15:
- 1501: bevindt zich te Kinkempois in afwachting van haar sloop;
- 1502: gesloopt;
- 1503: bewaard door de NMBS;
- 1504: bewaard door TSP;
- 1505: gesloopt.
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Eppegem 24-09-1982
Foto: Johny Brauns, Mechelen-Nekkerspoel 22-04-1987
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Sclaigneaux 02-04-1990
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Sclaigneaux 10-04-1990
Foto: Jean-Yves Lambiet, Roanne-Coo 16-07-2007
Foto: Yves Steenebruggen,Saint-Ghislain 26-06-2010
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.