Foto: Jean-Yves Lambiet, Bruxelles Midi 25-07-2006
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 160.001-160.004 en 160.021-160.024 voor 1971, 1601-1608 na 1971: |
Bouwjaar reeks: | 1966 |
Snelheid: | 160 km/u |
Rijspanningen: | 1,5 + 3 kV DC en 15 kV 16,67Hz + 25 kV 50 Hz AC |
Asindeling: | BoBo |
Bouwer: | BN – ACEC, Nivelles |
Vermogen: | 2780 kW – 3780 pk |
Lengte: | 16650 mm |
Hoogte: | 4236 mm |
Rijvaardig gewicht: | 82,6 ton |
Levensloop 1608 | |
Nummer: | 160.024 - 1608 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS op 15-07-1966 |
Stelplaatsen: | 15-07-1966 Brux.-Midi 27-05-1990 Oostende |
Kleurstelling: | Blauw: 25-07-1966 Geel: 27-12-1978 Blauw-geel: 09-1982 Goud (Märklin): 28-04-2001 |
Buiten dienst: | 23 juni 2009 |
In bezit TSP: | September 2011 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, niet gerestaureerd |
De locomotief werd in feite niet aangekocht door TSP zelf, maar door een bestuurslid van onze vereniging. TSP kreeg zijn toestemming om de locomotief te gebruiken.
Dankzij deze aanwinst heeft TSP een exemplaar van alle reeksen meerspanningslocomotieven van de eerste generatie uit de jaren '70 in haar verzameling: de 1504, 1608, 1805 en 2551.
De keuze viel op deze locomotief, hoewel aanvankelijk de 1605 werd uitverkoren. De reden hiervoor is de zeer goede staat van de locomotiefkast, terwijl alle andere locomotieven te kampen hadden met zware corrosieproblemen te wijten aan hun afstelling aan de kust.
De levensloop van onze nieuwe locomotief begon op 15 juli 1966, toen zij als 160.024 aan de NMBS geleverd werd in het depot Brussel-Zuid. Meteen werd zij ingezet voor internationale treinen tot Köln. Slechts enkele weken eerder, op 18 mei 1966, werd de elektrische dienst tussen Brussel en Köln officieel ingehuldigd.
Bij de vernummering van het park op 1 januari 1971 kreeg zij het nummer 1608.
Op 27 december 1978 verliet de locomotief de CW Mechelen, als derde van haar reeks getooid in de nieuwe gele livrei RAL 1021. Voor deze kleurstelling was echter geen lang leven weggelegd, want al in september 1982 werd de nieuwe blauw-gele livrei aangebracht.
Op 27 mei 1990 verhuisde de 1608 van Brussel-Zuid naar de werkplaats van Oostende, samen met al haar zusjes.
In het kader van een liefdadigheidsactie ten voordele van de Wetenschappelijke Stichting van het kinderziekenhuis ”Koningin Fabiola”, ”Belgian Kids Foundation” gedoopt, werd de 1608 door de NMBS en de firma Märklin uitgekozen om als uithangbord te fungeren. Daarom werd zij op 28 april 2001 herschilderd in een gouden livrei, met een brede gele band onder de voorruiten. Deze liep nog een klein beetje door tot op de flanken van de stuurcabines.
De actie ging pas 17 maanden later van start en op 24 september 2002 werd de locomotief uiteindelijk voorgesteld aan de pers in het station Brussel-Zuid. Een logo van de ”Belgian Kids Foundation” was aangebracht, evenals een tekening die gemaakt werd door een kind dat in het ziekenhuis verzorgd werd. Märklin, dat een miniatuurversie van de 1608 produceerde, stortte per verkocht model € 10 aan de ”Belgian Kids Foundation”.
Met deze actie wilde men fondsen inzamelen om een kapitaal op te bouwen, dat toeliet om een aantal aanmoedigingspremies te voorzien voor jonge artsen, die werden uitgekozen in functie van de onderzoeksoperaties die ze voorstelden.
Na de terugtrekking van de 16’en uit de internationale dienst tussen Oostende en Köln op 14 december 2002, werd de 1608 aanvankelijk samen met de zes andere locomotieven van de reeks (de 1607 was wegens een ongeval al geschrapt op 1 maart 1994) aan de kant gezet. Ze werden echter al snel terug opgevist, want vanaf 24 februari 2003 werden hen twee P-treinparen vanuit Welkenraedt en Oostende naar Brussel toevertrouwd. Zij sleepten deze treinen volgens een beurtrol.
Van september tot december 2003 werd reeks 16 eveneens ingezet voor de EN 324/325 ”Donauwalzer” Wien - Brussel, die zij sleepten tussen Brussel-Zuid en Aachen Hbf.
Van 30 maart 2004 t/m 12 december 2005 sleepten ze ook de EN 347/348/349 ”Jan Kiepura” (Moskou - Brussel), heen en terug tussen Aachen Hbf en Brussel-Zuid.
Hun inzet voor P-treinen hield stand tot begin 2009. Sporadisch was een 16 te zien bij een speciale opdracht, zoals de meettrein ”B-telecom”, die zij sleepten op de lijnen die met 25 kV geëlektrificeerd zijn (lijn 42 tot Gouvy en de Athus-Meuse). Ook voor speciale treinen naar Aachen Hbf en Tourcoing werden zij ingezet.
Toen de 1601, 1604 en 1606 op 15 april 2009 werden opzijgezet, bleven enkel de 1602 en 1608 nog over (de 1603 was ondertussen al geschrapt, op 22 maart 2005). Beide locomotieven hielden het nog uit tot 24 april 2009. Die dag sleepte de 1608 voor de laatste keer P-trein 8402 Brussel-Zuid – Welkenraedt en was zo de laatste 16 die haar pantograaf neerliet. Op 29 april werd zij als voertuig overgebracht van Welkenraedt naar de werkplaats van Oostende, in afwachting van betere tijden die dus aanbraken in september 2011.
TSP nam de 1608 in ontvangst te Oostende op 22 oktober 2011. Gelijktijdig werd de 1602, die door de NMBS-Holding wordt bewaard, in het konvooi opgenomen en afgeleverd te Schaarbeek. De 1608 zal voor de eerste keer aan het publiek getoond worden bij de grote ruilbeurs in het ”Musée du Rail” te Saint-Ghislain op 3 december 2011.
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Goffontaine 05-08-1981
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Itterbeek 23-07-1995
Foto: Arno Verhagen, Brussel-Noord 25-08-1996
Foto: Michel Hanssens, Aachen Rothe Erde 31-03-1997
Foto: Pierre Herbiet, Köln Deutz 22-02-2005
Foto: Pierre Herbiet, 19-07-2006
Foto: Jean-Yves Lambiet, Bruxelles Midi 29-08-2006
Foto: Serge Martin, Hansbeke 20-03-2009
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.