Foto: Serge Martin, Schaarbeek 18-08-2009
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 123.001 – 123.083 voor 1971 2301 – 2383 na 1971 |
Bouwjaar reeks: | 1955 - 1957 |
Snelheid: | 130 km/u |
Rijspanning: | 3 kV DC |
Asindeling: | Bo’Bo’ |
Bouwer: | BN, ACEC-SEM, Nivelles |
Vermogen: | 1736 kW |
Lengte: | 18000 mm |
Hoogte: | 4400 mm |
Minimum boogstraal: | 125 meter |
Rijvaardig gewicht: | 93,3 ton |
Levensloop 2309 | |
Nummer: | 123.009 10-01-1956 2309 01-01-1971 |
Levering: | Geleverd aan de NMBS op 10-01-1956 |
Stelplaatsen: | 10-01-1956 Brussel-Zuid 06-02-1956 Kinkempois 30-09-1956 Stockem 29-06-1957 Ronet 05-02-1958 Brussel-Zuid 28-09-1958 Ronet 01-03-1969 Stockem 27-09-1970 Ronet 10-01-1983 Brussel-Zuid 01-06-1984 Ronet 01-02-1994 Merelbeke 25-01-1996 Antwerpen-Dam 21-03-2000 Antwerpen-Noord 05-11-2010 Kinkempois |
Buiten dienst: | 10-09-2012 |
In bezit TSP: | 22-04-2013 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, niet gerestaureerd |
Wanneer is de verzameling van TSP compleet? Ze werd aangevuld door een nieuwe locomotief: de 2309.
Vóór de komst van 96 nieuwe locomotieven van de reeks 18, was de reeks 23 (ex-type 123), met 83 eenheden de grootste reeks van het elektrische park bij de NMBS. Deze reeks machines heeft mee de geschiedenis bepaald van de elektrische tractie. Deze robuuste en zeer betrouwbare “meid voor alle werk” was gedurende een halve eeuw op het ganse net te zien. Sommige exemplaren werden 56 jaar oud, zoals onze 2309!
Ze verschenen op de sporen in 1955, in het bijzonder bij de elektrificatie van de lijn naar Luxemburg.
Ze waren afgeleid van de locomotieven van het type 122 (reeks 22) en ze waren uitgerust met een elektrische recuperatierem, die zijn nut bewees op de lange hellingen van de lijn.
De 2309 werd gebouwd door la Brugeoise & Nivelles te Nivelles en zij werd op 10 januari 1956 opgenomen in de inventaris van de werkplaats van Brussel-Zuid. Nadat ze was ingereden werd zij vanaf 6 februari 1956 toegewezen aan de stelplaats van Kinkempois. Vervolgens zou zij 12 keer van stelplaats veranderen.
Wij weten niet wanneer zij uit revisie kwam met twee paar rood/witte koplampen en bekabeling voor het rijden in treinschakeling (mogelijk in april 1976). Deze werken werden uitgevoerd door de werkplaats van Ronet tijdens een tussentijdse revisie.
Zij kreeg een algehele revisie in de Centrale Werkplaats van Salzinnes op 25 februari 1988, waarbij zij de blauwe livrei aangemeten kreeg.
Zij droeg nooit de gele livrei.
Ze onderging nog twee andere revisies te Salzinnes: een technische revisie (beëindigd op 4 februari 2004) en een comfortrevisie (beëindigd op 16 juni 2009). Hierbij werd ze uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+. Op 5 november 2010 muteerde zij van Antwerpen-Noord naar de werkplaats van Kinkempois en beëindigde haar loopbaan, samen met de 2311, 2315 en de 2334, met het opdrukken van treinen op de hellende vlakken van Liège. Deze vier locomotieven, de laatste van de reeks 23, werden geschrapt op 10 september 2012.
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Holleken 21-04-1979
Foto: Pierre Herbiet, Jemelle 04-07-1981
Foto: Michel Hanssens, Grupont 26-07-1990
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Deurne 05-11-2003
Foto: Jean-Luc Vanderhaegen, Bierghes 03-04-2009
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.