Foto: Michel Hanssens, Luxembourg 10-04-1985
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 801 – 806 (constructienummers 114 t/m 119) |
Bouwjaar reeks: | 1954 |
Snelheid: | 80 km/u |
Asindeling: | Bo Bo |
Bouwer: | Anglo Franco Belge (AFB) onder GM-EMD licentie te La Croyère |
Motor: | GM-EMD 8-567-B |
Cilinders: | 8 in V |
Vermogen: | 600 kW |
Toerental: | 800 t/min |
Overbrenging: | Elektrisch |
Lengte: | 13300 mm |
Hoogte: | 4280 mm |
Rijvaardig gewicht: | 74 ton |
Nummer: | 802 (Anglo-Franco-Belge n°115 GM-EMD) |
Levering: | Geleverd aan de CFL in mei 1954 |
Stelplaatsen: | Luxembourg |
Buiten dienst: | 2010 |
In bezit TSP: | 2015 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, niet gerestaureerd |
Een lid van TSP heeft de 802 van de CFL aangekocht en het beheer ervan toevertrouwd aan TSP.
De vereniging bezit zodoende al twee locomotieven van dit type in haar verzameling.
De eerste was de 806, aangekocht door enkele leden in 2010.
De 802 was de laatste actieve machine van deze reeks. Zij werd geschrapt in de loop van 2010. Technisch gezien is zij in een nog betere staat dan de 806. Zij werd gebouwd door Anglo-Franco-Belge te La Croyère met bouwnummer AFB 115 en aan de CFL geleverd in mei 1954.
De 802 werd overgebracht van Pétange naar Spontin op 30 augustus, samen met de stoomlocomotief Energie 507 uit de verzameling Thiel - Boon voor haar deelname aan het Stoomfestival op “Le Chemin de Fer du Bocq” gedurende het weekend van 15 augustus laatstleden.
De zes zware dieselelektrische rangeerlocomotieven van het type Bo’Bo’, werden in 1954 door de Belgische firma Anglo Franco Belge (AFB) onder GM-EMD licentie (constructienummers 114 t/m 119) te La Croyère gebouwd. Ze waren afgeleid van het type SW-900 van General Motors die werd aangepast aan de Europese normen. Voor GM-EMD was de 800 een variant op de “export G8” van de Amerikaanse locomotief type SW8 (374 eenheden geproduceerd van 1950 tot 1954 voor de USA en Canada).
De CFL was als enige - op de Amerikanen na - geïnteresseerd in deze machine, en heeft nooit spijt gehad van deze keuze. De 800’en waren robuust en bleven meer dan een halve eeuw in dienst!
De toegelaten snelheid van de 800 bedroeg 80 km/h bij een massa van 74 t. De GM-EMD 8-567-B motor leverde een vermogen van 800 pk (600 kW).
De reeks 800 werd geleverd tussen mei en juli 1954. De eerste testrit werd gereden met de 801 en 802 op 10 mei 1954.
Men vond de 800’en meestal terug in Bettembourg waar ze rangeringen uitvoerden, maar hun actieterrein breidde zich ook uit tot het ijzerbekken in het zuidwesten van het land. Ze kwamen af en toe ook tussen voor het rangeren van reizigersstellen in het station van Luxemburg.
Gedurende heel hun bestaan droegen de 800’en dezelfde livrei. Enkel de opschriften evolueerden.
Hun inzet werd overgenomen door de bij Angel Trains Cargo (nu Alpha Trains) en MRCE-Dispolok geleasede locomotieven Vossloh G1000BB en G1206BB.
De 801 werd als slachtoffer van een aanrijding in Bettembourg op 30 maart 2004 geschrapt.
De 806, bewaard door TSP, werd geschrapt in november 2006.
Eind 2007 waren nog enkel de 802 en 804 in dienst.
Begin 2009 werd de 804 overgedragen aan “le Service des Sites et Monuments du Luxembourg”.
Ondertussen werden de 801, 803 en 805 verschroot in de werkplaats van Pétange.
Foto: Yves Steenebruggen, Bettembourg 21-05-1993
Foto: Yves Steenebruggen, Luxembourg 20-03-2004
Foto: Pierre Herbiet, Bettembourg 05-08-2010
Foto: Pierre Herbiet, Bettembourg 05-08-2010
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.