Foto: Yves Steenebruggen, Spontin 11-12-2010
Technische gegevens | |
Nummering reeks: | 801 – 806 (constructienummers 114 t/m 119) |
Bouwjaar reeks: | 1954 |
Snelheid: | 80 km/u |
Asindeling: | Bo Bo |
Bouwer: | Anglo Franco Belge (AFB) onder GM-EMD licentie te La Croyère |
Motor: | GM-EMD 8-567-B |
Cilinders: | 8 in V |
Vermogen: | 600 kW |
Toerental: | 800 t/min |
Overbrenging: | Elektrisch |
Lengte: | 13300 mm |
Hoogte: | 4280 mm |
Rijvaardig gewicht: | 74 ton |
Levensloop CFL 806 | |
Nummer: | 806 (Anglo-Franco-Belge n°119 GM-EMD) |
Levering: | Geleverd aan de CFL in juli 1954 |
Stelplaatsen: | Luxembourg |
Buiten dienst: | 5 november 2006 |
In bezit TSP: | Juli 2010 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, niet gerestaureerd |
In 2010 kochten enkele leden van het TSP de 806 CFL en gaven haar in beheer aan het TSP. De 806 verliet de stelplaats Luxemburg op 10 augustus 2010, gesleept door de 1816 van de CFL. In Pétange werd de 507 van Fond-de-Gras, die aan ons stoomspektakel zou deelnemen, aan het konvooi toegevoegd. Vanaf Athus sleepte de 507 de 806 naar Stockem, vanwaar de 5183 van TSP beide loks naar Ciney bracht.
De zes zware dieselelektrische rangeerlocomotieven van het type Bo’Bo’, werden in 1954 door de Belgische firma Anglo Franco Belge (AFB) onder GM-EMD licentie (constructienummers 114 t/m 119) te La Croyère gebouwd. Ze waren afgeleid van het type SW-900 van General Motors die werd aangepast aan de Europese normen. Voor GM-EMD was de 800 een variant op de “export G8” van de Amerikaanse locomotief type SW8 (374 eenheden geproduceerd van 1950 tot 1954 voor de USA en Canada).
De CFL was als enige - op de Amerikanen na - geïnteresseerd in deze machine, en heeft nooit spijt gehad van deze keuze. De 800’en waren robuust en bleven meer dan een halve eeuw in dienst!
De toegelaten snelheid van de 800 bedroeg 80 km/h bij een massa van 74 t. De GM-EMD 8-567-B motor leverde een vermogen van 800 pk (600 kW).
De reeks 800 werd geleverd tussen mei en juli 1954. De eerste testrit werd gereden met de 801 en 802 op 10 mei 1954.
Men vond de 800’en meestal terug in Bettembourg waar ze rangeringen uitvoerden, maar hun actieterrein breidde zich ook uit tot het ijzerbekken in het zuidwesten van het land. Ze kwamen af en toe ook tussen voor het rangeren van reizigersstellen in het station van Luxemburg.
Gedurende heel hun bestaan droegen de 800’en dezelfde livrei. Enkel de opschriften evolueerden.
Hun inzet werd overgenomen door de bij Angel Trains Cargo (nu Alpha Trains) en MRCE-Dispolok geleasede locomotieven Vossloh G1000BB en G1206BB.
De 801 werd als slachtoffer van een aanrijding in Bettembourg op 30 maart 2004 geschrapt.
De 806, bewaard door TSP, werd geschrapt in november 2006.
Eind 2007 waren nog enkel de 802 en 804 in dienst.
Begin 2009 werd de 804 overgedragen aan “le Service des Sites et Monuments du Luxembourg”.
Ondertussen werden de 801, 803 en 805 verschroot in de werkplaats van Pétange.
Foto: Michel Hanssens, Dommeldange 15-03-1985
Foto: Michel Hanssens, Dommeldange 15-03-1985
Foto: Pierre Herbiet, Luxembourg 14-06-2010
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.