Foto: Jean-Luc Vanderhaegen,Saint-Ghislain 26-06-2010
Technische gegevens reeks NMBS (één machine) | |
Nummering reeks: | 231.001 |
Bouwjaar reeks: | 1940 |
Asindeling: | C |
Bouwer: | Orenstein & Koppel |
Vermogen: | 360 pk/ 265 kW |
Asdruk: | 14 ton |
Koeling: | Koelinstallatie voor uitlaatgassen |
Levensloop V36 ABL 42550 | |
Nummer: | ABL 42550 |
Gebouwd te: | Babelsberg |
Levering: | 1940 |
Stelplaatsen: | 1940: Wehrmacht 1946: Brits leger in Duitsland 19--: Verkocht aan het Belgisch leger Kazerne van Soest 1960: Kamp van Kapellen 2009 TSP Saint Ghislain |
In bezit TSP: | 6 februari 2009 |
Huidige toestand: | Rijvaardig, Niet gerestaureerd |
De V36 van het Belgische leger
In november 2008 verkreeg TSP het beheer van de diesellocomotief van Landsverdediging, een V36 die werd ingezet op de militaire spoorlijn Kapellen - Brasschaat.
Na de Tweede Wereldoorlog behoorde deze machine tot de oorlogsbuit van het Britse leger. Ze werd in 1940 gebouwd door Orenstein & Koppel in Babelsberg (Berlijn) met het bouwnummer O&K 21141.
Ze behoorde tot een reeks van 311 locomotieven van het type WR360 C12, 14, 14K, 15 of 17 die voor rekening van de Deutsche Wehrmacht (Duitse leger) werden gebouwd.
De typeaanduiding heeft de volgende betekenis:
- WR: WehrmachtsRegelspurige Lokomotiven (normaalspoorlocomotieven voor het leger);
- 360: het vermogen in PK;
- C: met drie assen;
- 12, 14, 15, 17: de asdruk in ton;
- K: voor 10 exemplaren die waren uitgerust met een koelinstallatie voor de uitlaatgassen. Dit verminderde de kans op brand of ontploffingen in bijvoorbeeld munitie- en brandstofdepots. De V36 van Landsverdediging behoorde tot het type WR360 C14K.
Na de oorlog waren deze machines over heel Europa verspreid. De meeste vormden de series V36 (later 236) van de DB en V36 (later 103) van de DR. Andere werden onder meer ingezet in Oostenrijk, Roemenië, Tsjechoslowakije, Denemarken, Frankrijk, Italië, Zweden, Joegoslavië en de VS.
In België werden drie locomotieven van dit type achtergelaten door het Duitse leger. Eén exemplaar werd overgenomen door de NMBS waar ze het nummer 231.01, later 231.001, kreeg (O&K 21118).
De twee andere machines werden gekocht door de "Société Anonyme des Carrières et Ciments Bataille" (later "Compagnie des Ciments Belges - CCB). Ze kregen de nummers CCB 215 en 216. Sinds 1993 behoren beide locomotieven eveneens tot de verzameling van TSP.
De locomotief van Landsverdediging werd dus niet in België teruggevonden, maar wel degelijk in Duitsland.
Het Belgische leger kocht de locomotief na de oorlog voor de bediening van een militair depot in Soest, waar ze het nummer 42550 kreeg. In 1960 werd ze overgeplaatst naar Kapellen, waar ze twee stoomlocomotieven van het type 93 (ex-T93) verving. Dit kamp ligt ten noorden van Antwerpen aan de militaire spoorlijn Kapellen - Brasschaat, die in het station van Kapellen aansluit op de lijn 12 Antwerpen - Essen.
Wie meer wil weten over deze locomotieven verwijzen we naar EN LIGNES - hors série n°3, een nummer dat nog steeds verkrijgbaar is in onze boekenwinkel.
In 2008 zocht Landsverdediging, dat de locomotief niet meer nodig heeft, een geïnteresseerde vereniging om haar te bewaren. Het is TSP dat nu voor het beheer instaat.
Foto: Georges Neve,Hoogboom 24-11-1961
Foto: Georges Neve,Hoogboom 24-11-1961
Foto: Robert Fonteyne, Kapellen
Foto: Guido Wittocx, Kapellen 25-06-2005
Foto: Guido Wittocx, Kapellen 25-06-2005
Foto: Freddy Delarbre, Kapellen 06-02-2009
Foto: Freddy Delarbre, Kapellen 06-02-2009
Foto: Serge Martin, St-Ghislain 09-05-2009
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.