M1 stuurstandrijtuig 2000 09 30 Roelof Hamoen Etalle 30 09 2000

Foto: Roelof Hamoen, Etalle 30-09-2000

 

Technische gegevens
Snelheid: 80 km/u
Asindeling: 2’2’
Lengte:  
Hoogte:  
Minimum boogstraal: 75 meter
Rijvaardig gewicht:  
Zitplaatsen  
Staanplaatsen  
Levensloop M1 49108 (BDx)
Nummer: 49108
UIC 50 88 82-18 618-4
Levering: Geleverd aan de NMBS in 1937
In bezit TSP:  
Huidige toestand: Niet rijvaardig, niet gerestaureerd, TSP wenst het rijtuig te restaureren

 

De rijtuigen werden gebouwd vanaf 1935 tot 1938. De rijtuigen werden gebouwd voor stopdiensten en dat verklaart de grote middenbalkons en de grote passagierskwaliteit. Opmerkelijk is dat er geen eersteklas rijtuigen van dit type werden gebouwd maar enkel tweede en derde klas. Toen de derde klas werd afgeschaft werden alle derde klassenrijtuigen tweedeklas en rijtuigen met gemengde tweede- en derde klassecompartimenten werden rijtuigen met gemengelde eerste- en tweede klassecompartimenten. Tijdens de jaren zestig werden rijtuigen type BD (tweedeklas en bagage) omgebouwd naar stuurstandrijtuigen. Dit bleek een geslaagd experiment. De rijtuigen konden enkel in trek-duw-modus rijden met een diesel. Eind jaren tachtig werden de rijtuigen wegens hun lage comfort buiten dienst gesteld. Een aantal rijtuigen vonden hun weg naar musea. Ze hebben houten banken die maar tot aan de schouders komen, in de lengte geplaatste bagagerekken, een middengang, twee middenbalkons en vouwbalgen. Hun maximale snelheid is 120 kilometer per uur. Het was ook het eerste type rijtuig op het NMBS-net met pneumatisch bediende deuren.

 

 

M1 stuurstandrijtuig 1983 Johny Brauns Heppen XX XX 1983

Foto: Johny Brauns, Heppen XX-XX-1983

 

M1 stuurstandrijtuig

Foto: TSP

 

M1 stuurpost

Foto: TSP, Stuurpost van een stuurstandrijtuig M1

 

© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Ga naar boven