Gesterkt door de positieve vooruitzichten om op middellange termijn een nieuwe jeugd voor onze reeks 26 te voorzien, worden de voorbereidende werkzaamheden om de bestaande ketel te lichten spoedig afgewerkt. Na zes werkzaterdagen, zijn meer dan 450 stukken gedemonteerd ! Elk stuk, van groot tot klein, werden voorzien van een nummer en geïnventariseerd, die een tijdswinst zal toelaten wanneer we ze moeten hermonteren op de nieuwe ketel.
Alle stoomonderdelen, zoals de verdelers, collectoren, injecteurs, stoomfluit, veiligheidskleppen maar ook kranen, bedienigshendels, ketelbeplating, roosters, en de ontelbare buizen aanwezig voor watervoorziening, smeeren, zandinstallatie, aanjager, blussen van de asbak, stoomverwarming, commpressor, reminrichting, … zijn zorgvuldig verwijderd geworden en opgeborgen.
Met een aanstekelijk enthousiasme en een goed humeur werken de twee, voor deze gelegenheid gevormde, ploegen door met een onderhoudend ritme en zorgen ervoor dat de vloer telkenmale snel gevuld geraakt met diverse stukken van onze 26.101
Vandaag blijven slechts enkele zware elementen over, zoals de schoorsteen, collector van de oververhitterbuizen, windgeleiders, zandkast, compressor en zonder te vergeten de cabine waarvoor lichting voorzien is nadat onze kraan hersteld is.
Wat staat er te gebeuren met onze huidige ketel ? voor het moment is er nog geen enkele beslissing genomen, een eerste idee is deze te gebruiken als didactisch materiaal voor ons museum, maar niets belet, mits een nieuwe vuurkist en hier en daar enkele reparaties dat deze opnieuw dienst kan doen.
Ondertussen zijn in Engeland de werkzaamheden aan de vervangketel goed en wel begonnen ! In een eerste stadium worden alle bestaande accecoires gedemonteerd en wordt er een grondige reiniging voorzien. Hierna volgt een controle van een erkend controlebureau. Het rapport van de inspecteur is van groot belang voor de toekomstige werken.
De stoomdom, regelaar en enkele vlampijpen zijn reeds gedemonteerd. De wanden worden gereinigd deze week met een pneumatische hamer. Daarna moeten de roosters nog verwijderd worden alsook de kader van de vuurkist.
Parallel met al deze werken zijn we ook druk bezig met het transport van de aangekochte TY2 van de Nene Valley Railway. Dit transport is voorzien voor deze week. Ze zal mogelijks verkocht worden als tentoonstellingsobject.