Achttien jaar na de aankomst van onze stoomlocomotief Ty2 3554, de toekomstige 26.101, heeft een tweede locomotief van dit type de TSP-basis te Schaarbeek vervoegd!
In het kader van het afgesloten akkoord met de oudeigenaar van de vervangingsketel voor de 26101, zal deze Ty2 uiterlijk terug in orde worden gebracht zodat de verkoop ervan een deel  van de financiering zal dragen voor het terug in dienst stellen van onze 26.

De machine is de oude “ kriegslok “ BR52 7173, in september 1943 door de Wiener Lokomotivfabrik ( WLF 16.626/43) geleverd aan de Reichsbahn en verbonden aan de regionale directie van Dresden. Na het einde van de oorlog werd ze, zoals zovele van haar zusters, door het Rode Leger beschouwd en gebruikt als “ oorlogsbuit “. In 1948 werd ze naar de Sovjetunie overgebracht na een kort verblijf in Tjechoslovakije voor reparaties.  Omgenummerd in TE-7173 bij het SZD werd ze op verschillende Russische netten gebruikt ( regio Zuidwest in 1950, te Odessa in 1957 en Wit Rusland in 1962) tot 1963.

Photo 1

Einde 1963 maakte ze deel uit van een lot van twintig BR52 verkocht door het Russisch Ministerie van transport aan de industriele spoorwegen van Hoog Sileziê in Polen. Al deze lokomotieven kwamen van Wit Rusland ( Bielorus) waarbij BR52 3554 …onze 26101!!

Photo 2

Hernummerd in Ty2.7173 was ze regelmatig te zien naast onze Ty2 3554 op het industrienet van de “ Sandbahn” in de buurt van Katowice. Zij werd buiten dienst gesteld in april 1990, dan door een engelse amateur verkregen welke, na een algemene revisie, de lok toevertrouwde aan het engelse Nene Valley.
Het verbaast niet dat de lok een groot succes werd mede door haar typische Poolse uiterlijk  (vlakke rookgeleiders langs de rookkast, sneeuwschuivers, koelserpentine na de luchtpomp, positie van de lichtmachine, toegangsladders, inrichting van de cabine, enz.) Zij werd regelmatig gebruikt bij TV series en engelse films naast vele documentaires van de BBC !

Photo 3

Bij het verstrijken van de tienjarige ketelkeuring werd de lok buiten dienst gesteld in 2001. Noblesse oblige, kreeg ze een opvallende plaats aan de ingang van de installaties van de Nene Valley  waar haar elegante verschijning onmiddellijk de aandacht trok van alle bezoekers. Helaas werd ze nooit gereviseerd en haar verblijf in open lucht gedurende vele jaren laat het haar aanzien…

Het overbrengen naar haar nieuwe land van adoptie greep plaats op vrijdag 11 en zaterdag 12 maart jongstleden. Minutieus voorbereid in nauwe samenwerking met onze vrienden van de Nene Valley, waarvoor hartelijke dank, verliep alles zonder de minste moeilijkheden en binnen schema!

Photo 4

Na het afkoppelen van de tender en het keren op de draaischijf  van de Nene Valley ( foto 1) werden de lok en de tender ( foto 2) op hun respectievelijke opleggers geplaatst met behulp van een tijdelijke helling .

 Of het nu om een omleiding ging langs een kleine weg, waar we zelfs voorrang kregen op een van de beroemde rode dubbeldekkerbussen ( foto 3), langs de autoweg of op de ring van Londen, of nog in de haven van Zeebrugge om 4 uur ’s morgens ( foto 5), het langskomen van de 75 ton zware machine verliep niet onopgemerkt!

Photo 5

Het konvooi kwam zaterdagmorgen aan op de voormalige koer van Schaarbeek ( foto 6). Eens het ontladen achter de rug werd de lok terug aan de tender gekoppeld.
Het geheel bevindt zich momenteel beschut in het atelier van Schaarbeek tussen het bewaarde TSP materieel.

Photo 6

In de nabije toekomst zullen de lok en haar tender een diepgaande reiniging ondergaan en terug in goede uiterlijke staat worden gebracht  vòòr  ze  voor haar nieuwe eigenaar als tentoonstellingsstuk zal dienen.

IMG 0149

IMG 0153

 

Ga naar boven