Foto: PFT, Schaarbeek
Technische gegevens |
|
Gebouwde exemplaren: |
15 |
Bouwjaren reeks: |
Van 1949 tot 1961 |
Bouwer: |
Lokomotiv- und Waggonbaufabrik Krupp, Essen |
Snelheid: |
45 km/u |
Type asindeling: |
C-n2t (C=030; n=geen stoomoververhitter; 2= 2cylindres; t=tender) |
Wieldiameter: |
1100 mm |
Max. keteloverdruk: |
14 bar |
Aantal vlampijpen: |
220 |
Roosteroppervlak: |
1,44 m² |
Cilinders: |
2 |
Watervoorraad: |
5,0 m³ |
Kolenvoorraad: |
2,0 ton |
Vermogen: |
400 Pk |
Lengte: |
9275 mm |
Hoogte: |
4000 mm |
Wielbasis |
3000 mm |
Asdruk |
14,3 ton |
Minimum boogstraal: |
80 meter |
Ledig totaalgewicht: |
32,5 ton |
Rijvaardig gewicht: |
43 ton |
Levensloop Knapsack 10 |
|
Nummer: |
1953: 10 |
Constructienummer: |
3113 |
Levering: |
Geleverd aan de Städtische Häfen Hannover op 26 augustus 1953 |
Eigenaren: |
26/08/1953: Städtische Häfen Hannover tot 31/12/1967 => (10) |
In bezit TSP: |
Augustus 2015 |
Huidige toestand: |
Niet-rijvaardig, in restauratie |
In september 2015 kocht TSP een nieuwe stoomlocomotief: een industriële drieassige tenderlocomotief, gebouwd door Krupp in 1953. Zij maakt deel uit van een reeks "Knapsack" en werd per vrachtwagen vanuit Mittenwalde (regio Berlin) overgebracht naar Schaarbeek op 16 september 2015.
De locomotieven van het type "Knapsack" werden gebouwd in de fabrieken van Krupp te Essen in het "Ruhrgebiet". Deze tenderlocomotieven voor normaalspoor (1435 mm) waren voornamelijk bestemd voor de industrie en werden gebouwd onmiddellijk na WO II in het kader om de locomotieven- en wagenbouw te stimuleren.
Voor deze nieuwe reeks baseerde Krupp zich op een machine die in 1935 werd geleverd aan de firma "AG für Stickstoffdünger", een bedrijf dat kunstmest produceert. Deze fabriek bevindt zich te Hürth-Knapsack, gelegen op ongeveer 10 km ten zuidwesten van Köln. Knapsack (in het Nederlands letterlijk vertaald als "rugzak”), is een wijk van Hürth met veel zware industrie, die werd overheerst door cokesfabrieken, die langzaam werden vervangen door chemische bedrijven. De naam van deze nieuwe locomotievenreeks verwijst dus naar het prototype dat in 1935 werd geleverd!
Deze stoomlocomotief werd aangekocht om haar in te zetten op "Le Chemin de Fer du Bocq" om de exploitatiekosten te drukken. De P8 (64.169) is in feite te groot en te gulzig op de inzetdagen. Bovendien is de ketel van deze tenderlocomotief sneller onder druk en vereist haar inzet ook minder personeel dan bij de P8.
De "Knapsack" is in goede algemene toestand, doch moeten de wel vlampijpen worden vervangen en enkele kleinere herstellingen zijn noodzakelijk. Onderdelen worden gereviseerd en de restauratie gebeurt in onze werkplaats te Schaarbeek. De noodzakelijke herstellingen aan de ketel zullen worden uitgevoerd door een gespecialiseerde firma en starten in de loop van het eerste trimester van 2018.
Foto: Julien Casier, Schaarbeek, 19-09-2015
Foto: Julien Casier, Schaarbeek, 19-09-2015
© PFT-TSP Reproductie verboden zonder het akkoord van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.